Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/licenscykling.dk/public_html/wp-includes/pomo/plural-forms.php on line 210
Løbsrapport Nyborg 16. juni & Middelfart 22. juni 2019 – Robert Kvistgaard – Licens Cykling
Robert Kvistgaard

Løbsrapport Nyborg 16. juni & Middelfart 22. juni 2019 – Robert Kvistgaard

 

Efter Pinse Cuppen er lysten til at cykle egentlig bare blevet større. Selvom jeg fik at mærke, at der stadig var langt vej op til de bedste, så var jeg godt tilfreds med min kørsel, og jeg var glad for at der endelig kom lidt points på kontoen.

Som nævnt plejer der at være en del ryttere, som har fået de krævede 60 points for at rykke op, som lige venter til efter Pinse Cuppen med at rykke op. Man skal have hele 100 points før man er tvunget til at rykke op, og der går altså rigtig lang tid før folk begynder at komme herop.

Med den kæmpe forskel i niveau der er i D-klassen, vil jeg mene at man med fordel kunne ændre reglerne, så man kan rykke op med 40 points og skal rykke op med 80 points. Akkurat som reglerne er i C-klassen. I C-klassen er der til gengæld aldrig særlig mange ryttere, så det ville give mere mening hvis grænserne her hed 60/100.

Man ser også igen og igen, at de ryttere som rykker op fra D-klassen, nærmest blæser igennem C-klassen. Der er altså mange D-ryttere, specielt i forårssæsonen, som har niveau til B-klassen, og det er lidt svært at hamle op med for nybegyndere, som jo skal starte i D. Måske det også er en af grundene til, at det er svært at få fat på alle de super motionister, som ligger og køre ræs i motionsløbene.

I hvert fald er der ikke meget begynder-klasse over D-klassen. Men nu hedder det jo heller ikke begynder-klasse som det gjorde for mange år tilbage, da jeg selv startede med at køre licens.

Er det ikke bare mig der skal køre lidt hurtigere så? Jo, det er det nok, og det arbejder jeg også på, men det tager lidt tid. I min alder kan man ikke bare lige hæve niveauet med 5-10% ved at tage 2-3 ugers hård træning, som det kan for nogle af de unge ryttere, som måske træner mindre end mig, men kører stærkere.

Jeg har fundet ud af at en god tommelfingerregel for mig er, at det er meget svært at forbedre mig med meget mere end 1% pr. mdr. om det så er på 10 sek., 1 min, 5 min eller 20 min. I hvert fald hvis ikke jeg skal over de 10-12 timer i ugen jeg træner lige pt.

Til gengæld har min form været støt stigende i rigtig lang tid nu. Ja faktisk siden jeg brækkede nakken i april sidste år, og selvom det går langsomt frem, så er det rigtig god fornemmelse, at jeg nu gang på gang sætter PR, når jeg kører tests. Dog ikke på sprinten, hvor jeg stadig mangler noget, men de øvrige tests viser at det går den rigtige vej. Senest har jeg kørt 325 watt på 20 min, så min nuværende FTP er sat til 309 watt, og så kørte jeg 379 watt på 5 min hvilket nok er der hvor jeg er stærkest. I hvert fald ifølge min power profile på TrainingPeaks.

 

Efter Pinse Cuppen var der 2 løb: Nyborg og Middelfart. Min målsætning var klar: Der skulle points på kontoen i mindst 1 af løbene. Det var meget realistisk mente jeg, da begge ruter passede mig fint. Lettere kuperede uden de helt store stigninger, og så en næsten 2 km lang grusvej i Middelfart, som jeg virkelig glædede mig til. Her fik jeg points for 2 år siden, da jeg var i meget dårligere form end jeg er i nu, så her burde der i hvert fald være en god chance.

 

Nyborg

Der er som håbet en del ryttere der er rykket op, men også et par stykker med 60+ points, som endnu ikke er rykket op. Der er 7 sjællændere med i det forholdsvis lille felt på bare 29 ryttere. Det vil sige at der er points til top-10. Vi er 3 mand fra Give CK. Udover mig selv er det Jacob Egsgaard, som det er længe siden jeg har kørt løb med. Jacob er ca. på samme niveau som mig selv, så måske kan vi hjælpe hinanden lidt i dag. 3. mand er Junior rytteren Jeppe Assenholt, som er stærk, men som også er helt ny indenfor cykelløb. Specielt positionskamp og teknisk mangler han noget, men det skal nok komme hurtigt.

Ruten er 25,5 km og vi skal køre 3 omgange. Der er som sagt ikke rigtigt nogle hårde bakker, men til gengæld er der et stykke med tekniske nedkørsler på små veje efterfulgt af en kort stigning i medvind. Op mod mål er der en lille bakke inden et højresving ca. 300-400 meter før mål.

Jeg kommer fint fra start. Der går ikke længe inden første mand rykker, og farten øges. Han bliver dog hurtigt hentet igen, og der kommer straks nye ryk. Jeg holder mig godt fremme, men går ikke med i rykkene. Da vi drejer ned mod det tekniske stykke bliver der kørt virkelig stærkt. Der bliver små huller. Specielt fordi der er nogle stykker, som ikke tør køre alt for stærkt i svingene. Jeg får dog hurtigt lukket de små huller der opstår foran mig, og jeg kommer fint op blandt de forreste. Da vi et par km senere drejer til højre på en stor vej, kigger jeg mig tilbage. Der er allerede flere ryttere der er sat. Jeg laver en hurtig optælling. Vi er kun 18 mand i gruppen nu. Det tegner meget godt, for jeg føler mig godt kørende, og der skal ikke falde mange flere af, før det burde være realistisk med en top-10. Jacob er også med i gruppen. Jeppe er desværre blevet sat på det tekniske stykke.

Kort bagved feltet kæmper en anden ung rytter Jeppe Nytofte Petersen fra Horsens med at få kontakt til feltet, men det lykkedes lige akkurat ikke.

Ind mod mål sker der ikke det store. Jeg ligger bare og sparer på kræfterne. Der er en kort nedkørsel før bakken op mod mål. Jeg er allerede ved at tænke lidt på spurten. Der er lidt sidevind fra venstre. Det vil gøre det hårdt at køre sig frem i venstre, så det vil være godt at komme frem inden bakken starter for alvor.

Ude på 2. omgang er der igen lidt ryk, og jeg går selv med en enkelt gang, da en enkelt rytter kører. Lidt halvhjertet, da jeg ikke tror på at jeg har kræfter til at holde hjem så langt ude, og vi bliver dog også hentet meget hurtigt igen.

Igen bliver der kørt stærkt på det tekniske stykke, og jeg kommer til at sidde bagved en, som laver hul foran sig. Jeg lader ham selv om at prøve at lukke, og da vi er tæt på, kører jeg selv det sidste frem til feltet. Farten er fortsat høj i medvinden, og først da vi drejer til højre, går farten ned, og jeg kan koncentrere mig om at se hvor mange som er faldet af. Jeg tæller igen til 18. Ok, der var altså ingen der røg denne gang. Efter lidt tid rykker Oliver Vad fra Vejen. Oliver er stærk, men jeg synes faktisk at jeg så at han havde det lidt svært på bakken efter det tekniske, så jeg tænker at han måske ikke har kræfterne til at holde hjem alene i dag.

Han kommer heller ikke længere væk, end at vi kan se ham, og langsomt henter vi ind på ham. Da han er tæt på at blive hentet, kører Jonas Magnussen fra Odense efter ham, og han får hurtigt kontakt. Feltet går lidt i stå, og de 2 får hurtigt et godt hul. Der er flere ryk, men der kommer ikke flere væk. Ud på 3. omgang går feltet noget i stå, og angrebene bliver færre. Igen bliver der kørt stærkt på det tekniske, men igen kommer alle mand med over. Der er nogle der har det hårdt, mig selv inklusiv. Men jeg føler hele tiden at jeg har styr på det, selvom der er lidt småhuller der skal lukkes.

Det ligner mere og mere at de 2 i front holder hjem, så jeg skal altså køre top-8 i feltets spurt for at få points. Efterhånden som vi nærmer os mål, går farten mere og mere ned. Med 4 km til mål får jeg kørt mig helt frem. Der er som nævnt en smule sidevind fra venstre, så jeg lægger mig over i højre side, og lader en enkelt rytter komme foran mig. Jeg ved godt at jeg er lukket lidt inde, da vi kører i højre side af vejen, men hvis jeg kan ramme stigningen i den her position, skal jeg nok kunne holde mig fremme. Men selvfølgelig er det sådan, at der kommer ryttere, som kører frem i venstre side, og med 3 km til mål, bliver jeg derfor langsomt presset længere og længere tilbage i feltet. Jeg overvejer længe om jeg skal blive siddende, i læ for vinden, eller om jeg skal lade mig falde helt tilbage, og tage den lange vej udenom i venstre side i vinden.

500 meter før vi rammer den lille nedkørsel tager jeg en beslutning. Jeg er nødt til at få kørt mig frem. Så jeg lader mig glide helt ned bagi. Nedkørslen kommer nu. Jeg venter lige 5 sek., før jeg træder an og begynder at køre mig frem. Men det var desværre 5 sek. for sent, for næsten samtidig, bliver der rykket oppe foran, og feltet bliver strukket ud. Jeg bliver fanget ude i venstre side i vinden. Jeg har svært ved at komme ind på et hjul, og først ca. halvvejs oppe af bakken kommer jeg ind og får en smule læ. Jeg ligger langt nede bagved. Foran er der opstået nogle små huller. Da bakken flader ud, og vi nærmer os højresvinget får jeg overhalet et par ryttere, og kommer næsten på hjul af en Frederik Jeppesen fra Belgian CC, men jeg kan desværre ikke holde hans hjul, og jeg ligger hele tiden 4-5 meter bagved ham. På de sidste 50 meter er jeg tæt på at overhale en rytter, men det lykkedes ikke. Samtidig er jeg ved at blive overhalet bagfra.

Jeg ender med at blive nr. 12 i spurten, og altså nr. 14 samlet. Jacob havde også problemer på bakken, men kommer stærkt til sidst, og kører over stregen stort set samtidig med mig på en 16. plads.

 

Jonas vinder foran Oliver, og herudover er sjællænderne også stærke med 5 mand i top 9 i feltets spurt.

Efter løbet er jeg ret skuffet over resultatet. Jeg føler, at jeg kunne have fået en meget bedre placering. Havde jeg bare trådt an et par sek. før på nedkørslen, havde det været helt perfekt, og jeg ville have kommet med svung på, og været fremme i top-5 da bakken startede, og jeg ville måske have undgået at blive fanget ude i vinden så længe.

Heldigvis fik jeg hurtigt humøret op, da Jacob straks var henne hos mig og fortælle om hans løb, hvor han spurgte mig “far, så du det? Jeg havde ild i øjnene, og diamanter i benene!” (mere om det næste gang).

 

 

Og så må jeg jo bare tage revanche næste weekend i Middelfart.

 

Middelfart

Jeg glæder mig rigtig meget til at køre løbet i Middelfart, som sammen med gadeløbene i Esbjerg og i Randers Bike Week, er de løb jeg ser mest frem til, og da ingen af de 2 nævnte gadeløb køres i år, er det nok det løb i hele sæsonen der passer bedst til mig.

Ruten er 12,1 km lang, og indeholder en 1,8 km lang grus pave. Grusvejen er flad den første halvdel, og så stiger den 1-2%  på anden halvdel. Herudover er der en lille bakke, der flader ud 3-400 meter før mål. Vi skal kun køre 5 omgange, så altså et ret kort løn. Samtidig er vi kun 22 ryttere til start, og en top-8 er altså målet.

Ud fra startlisten, er det tydeligt, at der er mange stærke ryttere, som enten er rykket op, eller holder sig væk pga. grusvejen. Feltet er ikke specielt skræmmende. Der er et par stærke ryttere, men ellers burde der være gode chancer i dag. Udover mig selv, er også Jeppe til start for Give CK.

Grusvejen kommer efter 6 km, og indtil da er det bare min plan at holde mig til. Starten er meget atypisk. Der er ingen ryk fra start. Der går noget tid før der bliver rykket. Der er dog hurtigt samling igen, og generelt er folk vist lidt bange for grusvejen. Da vi nærmer os, får jeg kørt mig rigtig godt frem, og ligger i 2-3. position, da vi nærmer os grusvejen. Vi er dog lige ved at blive bremset af en bil, der holder stille midt på vejen lige der hvor vi skal ind på grusvejen. Officials for dog bilen væk ganske få sekunder før vi drejer ind på grusvejen.

Jeg har en plan om at holde mig i venstre side. Specielt til sidst, da der er nogle ubehagelige huller i højre side af vejen.

På den første halvdel er vejen dog fin. Dog er gruset meget løst, og vi er et par ryttere, der lige skrider lidt ud med baghjulet i et af svingene. Jeg holder mig fremme, og koncentrerer mig bare om at holde hjul. Nu begynder vejen langsomt at gå lidt opad. Jeg er kommet over i højre side, og skal snart til at komme over i venstre side. Pludselig synes jeg at det begynder at blive hårdt at sidde med. Samtidig får jeg den der fornemmelse af at jeg sidder og hopper op og ned. Der går lige et par sek. før jeg er helt sikker, men ja, jeg er punkteret! Pis og lort! Fandens osse! Ederne flyver rundt i mit hoved. Hvorfor lige i dag? Nu har jeg kørt hele sæsonen uden punkteringer, og så skal det ske lige netop i dag. Chancen for punktering er selvfølgelig højere i dag, men alligevel.

Jeg får råbt ”punktering” og får trukket ind i siden, mens jeg kan se resten af feltet køre væk. Ja, bortset fra en enkelt rytter, som ligesom mig også er punkteret.

7 km blev det til, og så er forårssæsonen slut. En træls afslutning på en forårssæson, der ellers har været rigtig god. Måske ikke så meget resultatmæssigt, men mere formmæssigt.

Jeg følger med i resten af løbet, da jeg alligevel skal vente på at Jacob skal køre, og jeg kan se at der allerede efter 2. omgang kun er 8 ryttere tilbage i frontgruppen, og jeg er næsten 100% sikker på at jeg ville have siddet med der.

 

Men så er der ikke så meget andet at gøre, end at fortsætte med at bygge på formen, og så komme ud endnu stærkere efter sommerferien. Med bl.a. en tur til de franske alper, skulle der også være mulighed for at få trænet godt inden etapeløbet Randers Bike Week, der ligger fra 1. til 4. august. Gadeløbet er desværre blevet udskiftet med en enkeltstart, og da jeg ikke har en enkeltstartscykel, og det kniber med at finde nogle TT bøjler der kan passe på mit styr, skal jeg nok forberede mig på at tabe en del tid på den godt 10 km lange enkeltstart. Herudover er der 1000+ højdemeter på alle de 3 etaper, så det bliver helt sikkert et hårdt løb, hvor jeg ikke har de helt store forhåbninger. Men herefter skal jeg gerne til at være med helt fremme hvor det er sjovt, så jeg kan få skrabet de 20 points sammen, der var mit sæsonmål. Selvom jeg på nuværende tidspunkt kun har 4 af slagsen, så tror jeg stadig på at det er muligt at nå mit mål. Under alle omstændigheder glæder jeg mig rigtig meget til at køre løb igen efter sommerferien.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply