Opslag nr. 100!
Det er nu 3 år og 9 mdr. siden jeg oprettede licenscykling.dk, og jeg er nu nået til opslag nr. 100. Jeg må ærligt indrømme, at motivationen til at skrive opslagene var en del større i starten, og at det på det seneste har været lidt sløvt med opslag. Jeg har stadig lyst til at skrive om cykelløbene, men af forskellige årsager har der de sidste par år været lidt længere mellem opslagene. Jeg regner ikke med, at jeg fremover vil komme tilbage til at skrive 1-2 opslag hver uge i sæsonen, men jeg satser på at der fremover ikke skal gå flere måneder mellem hvert opslag. I hvert fald ikke i sæsonen.
Der er ca. 100-200 personer, som læser mine opslag. Eller i hvert fald klikker sig ind på dem. Herudover har vi nu næsten 2500 følgere på facebook, hvilket jeg synes er ret godt gået. Størstedelen er kommet pga. Jannis fantastiske arbejde med at tage billeder til cykelløbene, og lægge dem op på facebook-siden.
Siden sidst
Det er 3 mdr. siden, jeg skrev det sidste opslag, og siden da, har vi fået kørt lidt cykelløb. Pga. Corona, er en del løb blevet aflyst. Nogle er blevet holdt for færre klasser end normalt. Der har været max antal på de forskellige klasser, og der har været restriktioner med, at man som tilskuer skal sidde ned og bruge mundbind.
Min form har ikke været alt for god. Jeg har fået trænet lige så meget som normalt, men knæet har drillet og jeg har derfor ikke altid kunnet køre intervallerne fuldt ud. Specielt de korte intervaller har jeg manglet. Dog er det de sidste 6 uger gået bedre med knæet, og jeg har fået trænet hårdt igen, og nåede da også at komme i nogenlunde form til de sidste par løb.
Randers Bike Week – 6.-9. August
1.etape – 10 km enkeltstart
Normalt er vi kun ca. 30 ryttere i D-feltet, men pga. manglen på cykelløb, er der fyldt godt op med normænd, svenskere og sjællændere. I alt er der 53 ryttere til start.
Vi er 3 mand fra Give CK. John O’Connor Jensen, Brian Lindbjerg og mig. Brian er klart den stærkeste, men da han ikke skulle køre sidste etape, var der ingen idé i at hjælpe ham til et samlet resultat.
Enkeltstarten er på 10 km (2 omgange a 5 km) og skal for mit vedkommende bare overståes. Jeg har monteret bøjler på styret, og har trænet med det 2 gange inden. Jeg er meget dårlig til at ligge ned i bøjlerne, og har virkelig svært ved at træde særlig mange watt, når jeg ligger i dem.
Det blæser en del, og mit mål er, at komme tæt på sidste års resultat på ca. 16.30 min.
Jegkommer afsted, og starter ud i stiv modvind. Der er endda en lille bakke, og jeg føler bare at det går mega langsomt. Der går da heller ikke lang tid før jeg bliver overhalet af den første. Om det er en, som er startet 30 sek. efter mig, eller om det er en, der er ude på 2. omgang ved jeg ikke. Der er en god bakke på hver omgang, og jeg føler at det går ok på bakken. Efter bakken ligger jeg på ca. 290 watt i snit, og pulsen er lige oppe og vende på 175 slag – 7 slag fra min maxpuls. Jeg får godt med fart på nedad nedkørslen, og sparer lidt til næste omgang. Igen dør jeg i modvinden, og på 2. omgang bliver jeg overhalet af yderligere 3-4 ryttere. Jeg holder nogenlunde stabile watt i forhold til 1. omgang.
På bakken giver jeg alt, og kommer op på 181 i puls – 1 slag fra min maxpuls. Dog går jeg lidt ned til sidst og ender med 285 w i snit og 293 w i NP. Tiden bliver 17.00 min, hvilket rækker til en plads som nr. 39.
Jeg føler ikke at jeg kunne have kørt stærkere, og er godt tilfreds. Samtidig er jeg også godt klar over, at det bliver nogle hårde dage, da der er langt op til de stærkeste. Brian bliver nr. 22 og John nr. 48.
2. etape – kriterium
Vi skal køre 9 omgange på en 4,2 km lang rundstrækning, der indeholder den berygtede bakke ”Røde Krat”. Ud fra niveauet på enkeltstarten, er mit mål bare at hænge på så lang tid som muligt, og så forhåbentlig finde en god gruppe og komme hjem sammen med. Kan jeg hjælpe Brian lidt, gør jeg det gerne.
Jeg får en halvdårlig start, og ligger som nr. ca. 30, da vi efter 1 km med nedkørsel drejer til højre ind på stigningen. Der bliver kørt meget stærk. Det første stykke, går det ok, da den ikke er så stejl, og man får meget ud af at sidde på hjul, men de sidste 300 meter er hårde, og jeg falder langsomt længere og længere bagud. Der opstår små huller flere steder længere fremme. Der er faldet nogle ryttere af bag mig, og jeg ligger og kæmper som sidste mand for at komme op til en 6-7 mands gruppe, der er hægtet lidt af feltet. Jeg kommer akkurat med op, og vi får lukket til feltet. Jeg er helt oppe i det røde felt, og kæmper nu for bare at komme et par pladser frem på nedkørslen, før vi rammer bakken for 2. gang. Jeg indser hurtigt, at det ikke vil lykkedes at komme med op. Jeg har ikke rigtig fået vejret, og starter bakken i rødt felt. Hurtigt falder jeg tilbage, sammen med et par andre ryttere.
De sidste 7 omgange kører jeg hovedsageligt sammen med Mads Jensen, Nordjysk Bicycle Club. Vi indhenter et par ryttere, men de vil kke rigtig samarbejde. Nogle rykker på bakken, og nogle kører med, da vi bliver overhalet af H50 feltet.
Til slut er vi dog 3 mand, og jeg vælger at bruge mine sidste kræfter på at angribe lige før svinget med 600 m til mål. Jeg får et lille hul, men på de sidste 200-300 m bliver jeg hentet, og ender med at blive nr. 40.
Brian kom akkurat ikke med feltet, og lå længe og jagtede solo. Han ender som nr. 28 og John bliver nr. 45.
3. etape – linjeløb
Dette er etapen, som jeg har glædet mig mest til. Sidste år blev jeg nr. 6 på etapen, da jeg vandt feltets spurt Da blev jeg sat på bakken inden mål, men kom med svung på ned af opløbsstrækningen og kørte forbi hele feltet.
I år er formen lidt dårligere og modstanden er højere, så forhåbningerne om en ny top-10 er ikke til stede, men hvis jeg på en af etaperne skal med feltet hjem, så er det i dag det skal ske.
Der er 3 bakker på hver omgang a 12,4 km, og vi skal køre 7 omgang. Så med 21 bakker virker det lidt usandsynligt, men bakkerne er ikke så stejle, og kan jeg komme igennem de første par omgange, plejer tempoet at gå noget ned på bakkerne.
Jeg kommer fint fra start og starter første bakke i en god position. Jeg firer mig lidt ned gennem feltet og kommer ok med op. På næste bakke bliver der virkelig åbnet op, og jeg falder hurtigt ned gennem rækkerne. Bag mig falder der allerede ryttere af. Jeg kæmper med alt hvad jeg har og kommer lige akkurat med op. Før sidste bakke er der en stor, bred vej, hvor man kan køre sig frem. Jeg kommer derfor fint ind på bakken, og selvom det er hårdt, så kommer jeg med op som en af de sidste. Der er nok allerede 10-12 ryttere der er sat, men jeg hænger på endnu.
På 2. omgang begynder jeg for alvor at kunne mærke benene, og allerede på første bakke går det galt. Selvom jeg starter midt i feltet, falder jeg langsomt igennem sammen med et par andre ryttere, og ender med at blive sat med ca. 50 m på toppen. Jeg får dog kæmpet mig tilbage, og kommer op til bagenden af feltet igen.
På næste bakke gentager situationen sig igen, og jeg ender med at blive sat igen. Denne gang dog med noget der ligner 100 m på toppen. Der kommer et par sving, hvor jeg får halet lidt ind, men det virker lidt som en håbløs mission. Dog går feltet efter et par km i stå, og jeg ender med at komme op. Det er dog en stakket frist, for den næste bakke kommer lige med det samme, og her bliver jeg sat lige med det samme. Herefter kører jeg 2 omgange solo, før jeg bliver hentet af et par ryttere. Der bliver ikke altid samarbejdet så godt. Nogle kører væk på bakkerne og bliver hentet igen. Jeg selv forsøger bare at holde så meget sammen på gruppen som muligt. Det svinger hele tiden mellem 2 og 5 ryttere i min gruppe. Til sidst begynder jeg at få krampe, og op af den sidste bakke på næstsidste omgang falder jeg fra. Herfra kører jeg solo, og kommer alene i mål som nr. 34 – helt smadret.
Brian og John bliver nr. 28 og 36, så trods alt en smule bedre resultater i dag, hvilket dog skyldes, at der er flere, som er udgået.
Da jeg på 4. etape skal starte 5-6 timer efter Jacob, og skal bruge hele dagen på at vente på at starte med at blive sat på 1. eller 2. bakke og så køre 90+ km selv, vælger jeg i stedet at køre hjem og bruge dagen sammen med familien. Ikke en beslutning, som jeg fortryder synderligt, selvom jeg generelt ikke har det godt med at stå af uden mekanisk defekt.
Holstebro – 23. august 2020
2 uger senere står jeg igen på startstregen. Knæet er så småt begyndt at arte sig, og formen er en smule opadgående. Ruten er uden de helt store bakker, så der burde været lidt større chance for at komme med feltet, end i Randers.
Vi skal køre 4 omgange a 18,4 km og med fra Give CK er denne gang Jacob Egsgaard, Elo Jahn (debut) og John. Jacob er hurtig i en spurt og hvis jeg evt. kan hjælpe ham lidt i finalen er jeg klar på dette. Elo er brølstærk, men meget urutineret, så måske jeg også kan hjælpe ham lidt undervejs. Men først og fremmest vil jeg se om jeg kan komme med til finalen. I alt er vi 44 mand til start.
Jeg starter langt fremme, men falder langsomt bagud. I hvert sving mister jeg positioner, da jeg ikke har den samme accelleration som mange af de unge drenge, jeg kører med. Tempoet er rigtig højt, men jeg føler mig OK kørende. Efter 1. omgang ligger min NP på 285w, og vi har en gennemsnit fart på 41,5 km/t. Forhåbentlig bliver tempoet sat lidt ned, for ellers bliver det svært at følge med.
Faktsik får jeg problemer allerede på 2. omgang, hvor jeg er faldet lidt langt bagud, da der bliver rykket hårdt. og mister lidt momentum efter et sving. Pludselig er jeg sidste mand med 5 m op til bagenden af feltet. Afstanden bliver pludselig 10 m, så 15 15, og så 20 m. Efter en kort jagt kommer jeg dog op igen. Jeg kommer til kræfter og får mig kørt mig lidt længere frem igen. Selvom jeg blev sat, føler jeg ikke at benene er helt tossede. Jeg skal bare undgå at ligge for langt tilbage, da det giver problemer i accellerationerne.
Der er en del, som punkterer, og efter 2. omgang er vi pludselig kun 22 mand tilbage. Pludselig begynder jeg at tænke på, om der måske er en chance for at få points, hvilket vil kræve en top-13. Umiddelbart er chancerne ikke store, men med et par punkteringer mere, et par der får brugt kræfter på udbrudsforsøg og et par stykker som ikke kan spurte, virker det pludselig ikke 100% usandsynligt mere.
Men der går ikke så lang tid, før jeg får andet at tænke på. Ude midt på 3. omgang er der et sted med 2-3 sving kort efter hinanden, og her er jeg kommet lidt langt tilbage. Da der så er en rytter foran mig, som tager svinget helt forkert, og nærmest holder helt stille midt i svinget, lige foran mig, så bliver der straks et hul, der skal lukkes. Rytterne som lavede hullet, accellerer hurtigt væk fra mig, og jeg sidder alene og skul nu lukke et større hul. Der bliver kørt stærkt, og jeg føler ikke rigtig at jeg kommer nærmere. Jeg ligger længe og holder 350-400 w, og efter et par km, må jeg sætte farten ned. Jeg er dog begyndt at hale ind på feltet, og lige før et skarpt højresving får jeg kontakt. Elo sidder langt tilbage, og jeg kommer ind foran ham.
Jeg hjælper ham med at komme en smule frem, men da, der skal accelereres igen ud af højresvinget, kan jeg ikke følge med, og jeg må vinke Elo forbi. Jeg er helt i rødt, og kan slet ikke få gang i benene igen. Jeg prøver at holde den kørende ifald feltet skulle gå helt i stå igen, og jeg kan faktisk se feltet længe, men langsomt forsvinder de væk, og jeg kører 4. omgang alene. Det lader til at der er yderligere et par stykker, som udgår, for i mål bliver jeg noteret for en 17. plads. Jacob kører et flot løb, og spurter sig til en 3. plads. Elo bliver sat på 4. omgang, og bliver nr. 16. John udgår efter 1 omgang.
Alt i alt en god Give CK dag, og jeg er også godt tilfreds med fremgangen. På en flad rute mangler jeg nu ikke så meget mere for at kunne komme med feltet hjem, og køre med i finalen.
Esbjerg/Vejen (jysk/fynsk mesterskab) – 20. september 2020
Da vi også skulle til B&U DM, og da flere løb blev aflyst for D-klassen, er der nu gået 4 uger siden løbet i Holstebro, og jeg kan for alvor mærke, at formen er blevet bedre. Jeg har for første gang i år trådt over 1000 w på 5 sek., og jeg har også i ugen op til lavet en god 5 min test med 363 w.
Alligevel går jeg ind til løbet som hjælperytter. Jacob Egsgaard mangler kun 4 points i at rykke op i H40, og da det er et mål for ham, nævner jeg for ham, at jeg gerne vil prøve at hjælpe ham med at opnå sit mål.
Foruden Jacob, er også Brian og John til start i det 59 mand store felt. Ruten er 20,3 km og vi skal køre 4 omgange. Der er et par km midt på ruten på en stor vej, men ellers er det på smalle veje, og med et opløb, hvor det går nedad med 2-3% indtil 100 m før mål, så er det heller ikke en spurt, jeg vil være særlig glad for at køre, hvis vi kommer mange mand hjem.
Jeg får en dårlig start og falder hurtigt langt ned bagved. Tempoet er højt, men ude på den store vej får jeg mulighed for at køre mig frem. Jeg fanger lige Egsgaard og får ham med på hjul. Der er en anden rytter på vej frem, så fanger lige hans hjul, så både Jacob og jeg får en ”gratis” tur frem til fronten.
Tempoet er højt, og det er som om, at det aldrig går helt ned. Der er stadig ryk, men jeg synes ikke de føles så hårde i dag. Der sker ikke så meget på 1. omgang. Ude på 2. omgang er jeg igen kommet langt ned bagved, og kører mig frem på den store vej. Denne gang får jeg Brian med på hjul, og jeg får kørt ham helt frem til fronten. Det gentager sig nogle gange på 2. og 3. omgange med Jacob Egsgaard på hjul. Et par gange, er der også en lille gruppe på vej væk, lige da jeg rammer fronten med Jacob på hjul, og så bruger jeg også kræfter på at lukke dem ned. Det koster en del kræfter for hver gang jeg kører Jacob frem, men det er også en fed følelse bare at køre forbi feltet ude i vinden på den måde. Benene er helt sikkert ved at være bedre.
Da vi skal til at køre ud på sidste omgang, ser jeg at der oppe foran er en gruppe på 5-6 mand der har et hul på 200-300 meter. Jeg kan se at Brian sidder oppe i fronten af feltet og jagter. Så jeg kører op og giver ham en hånd. Der er også en fra Holstebro som hjælper med føringerne. Efter 2 hårde føringer slår jeg ud. Jeg er egentlig helt færdig, men formår alligevel at hænge på feltet. Langsomt får jeg lidt styrke tilbage. Jeg kommer en sidste gang frem til Jacob som sidder midt i feltet, og får kørt ham frem til fronten inden jeg slå ud igen. Herefter falder jeg igen ned bag i feltet, der stadig er på ca. 40 mand.
I et sving er der et par ryttere, som er ved at styrte, og jeg bliver fanget bag dem. Samtidig bliver der rykket, og feltet bliver strakt helt ud, og der opstår flere små huller. Samtidig overhaler vi H40 feltet, hvilket heller ikke gør det nemmere at komme tilbage. Jeg ender dog med at komme op til feltet som sidste mand. Jeg er helt tømt for energi, og har slet ikke kræfter til at køre mig frem. Med 3 km til mål er der en mikro bakke, og jeg bliver sat og ruller til mål.
Da jeg kommer til mål, finder jeg ud af at Jacob har fået en 5. plads, og at han dermed nu rykker op i H40. Efterfølgende ser jeg også at vi har kørt med næsten 44 km/t i snit. Det er vist det hurtigste løb jeg har kørt nogensinde. Jeg er glad for min præstation, da jeg virkelig synes at formen er ved at blive bedre. Så måske det alligevel kan blive til points i et af de sidste 3 løb.
Senere finder jeg også ud af, at det faktisk slet ikke var et udbrud vi lå og jagtede, men at det nok var H40 ryttere. I hvert fald lå jeg på sportstiming app’en som nr. 1 efter 3. omgang, hvor jeg troede vi lå og jagtede et udbrud. Lidt spildte kræfter, men så kørte vi trods alt et hårdt tempo, som gjorde det umuligt for andre at angribe.
Brian bliver nr. 36 og jeg selv nr. 41, men det var ikke så vigtigt i dag. Det vigtig var, at jeg kunne hjælpe Jacob med at spare lidt kræfter til finalen, og at det lykkedes ham at køre en god spurt.
Tønder – 26. september 2020
Normalt er Tønder løbet et af de hårdeste, hvis ikke det hårdeste cykelløb i cykelkalenderen. Det skyldes at ruten er meget åben, og hvis det blæser, så er der altid lange stykker med sidevind. De fleste gange er stiv sidevind ude på diget, som er strækker sig over 7-8 km.
I år er sagen dog en anden. Der er næsten ingen vind. Kun 4-6 m/sek., og vinden er så der er modvind på diget. Sidste år kørte jeg et rigtigt godt løb, og var med til at sprænge det hele i stumper på diget. Det endte med en 6. plads i et af de hårdeste cykelløb jeg nogensinde har kørt.
I år er jeg glad for, at der ikke er så meget vind. For så ville jeg nok ende nede midt i feltet. Vi er 3 fra Give, da Brian og John også skal køre. I alt er vi 32 mand i feltet, dvs. points til top-11.
Vi skal køre 3 omgange på den 27,6 km lange rute, med under 30 hm pr. omgang. Altså total pandekageflad.
Vi starter ud mega langsomt. Sådan plejer det også at være i Tønder. Alle plejer at sidde og vente indtil 500 m. før man drejer til højre ud på diget. Men i dag, ville der ikke være sidevind på diget, så lidt underligt, at ingen ville køre i starten, hvor der rent faktisk var sidevind – dog kun meget lidt vind.
Men der sker absolut intet før vi nærmer os diget. Mest ophidsende er at førerbilen kører forkert i rundkørslen efter et par km.
Da det tyder på, at folk bare venter på diget, så vælger jeg at bruge lidt kræfter på, at køre mig frem inden vi kommer ud på diget. Og rigtigt nok, så bliver der kørt som om der var sidevind, og der går faktisk et par km, før at folk indser, at der er modvind. Så går den i stå, og i stedet begynder der at komme små ryk. Men der er ikke rigtig noget der får lov at køre.
Det er først da vi nærmer os brostenene, at der sker lidt. Jeg får kørt mig frem i feltet inden brostenene. Normalt har jeg ingen problemer på brostenene, og det har jeg heller ikke i dag. Jeg kommer dog ind på dem i et lidt for højt gear, men det lykkedes at få skiftet ned undervejs. Jeg overhaler Brian i starten. Det ligner til at han kom lidt skævt ind på stykket.
Da vi kommer ud, bliver der rykket lidt, men rimelig hurtigt er der samling på feltet. De små ryk fortsætter, men der er ikke rigtig nogen som kan komme væk for alvor. Jeg tror højest der er 1 eller 2 ryttere der er blevet sat. Jeg har meget nemt ved at sidde på hjul, og er ret sikker på, at i dag skal jeg nok komme med hjem og køre finale. På 2. omgang bliver der kørt lidt sidevinds kørsel før og efter brostenene, men selvom det er hårdt, så holder jeg fint hjul. Der opstår nogle små huller et par gange, og en enkelt gang må jeg selv lukke et hul, men i bund og grund ligner det ikke, at der vil være mange som vil falde fra i dag. Da vi kører ud på 3. omgang tæller jeg det til ca. 25 mand. Jeg forsøger bare at spare så mange kræfter som muligt til finalen. Der er sidevind før og efter brostenene, og det vil være her, der vil ske udskilning, hvis ikke det hele skal blive samlet. Specielt stykket efter brostenene kan blive afgørende.
Jeg kommer lidt langt bagud på stykket ind mod brostenene. Jeg ender inde midt i feltet og er nødt til at lade mig falde helt tilbage, for at kunne sprinte forbi feltet ind mod brostenene. Det lykkedes meget godt, og jeg kommer ind i 8-10. position. Der bliver kørt pænt stærkt og jeg må bide tænderne sammen for at holde hjul. Desværre går det hele pludselig i stå – helt i stå! Midt på stykket sker der et eller andet oppe foran og farten går helt ud af feltet. Lidt ærgerligt, da det kunne have været fedt at komme lidt færre til mål. I sidevinden bliver der heller ikke kørt for alvor, og alle begynder nu at forberede sig på spurten. Vi er 24 ryttere, og der er altså points til knap halvdelen. Jeg er rimelig træt, men tror på, at jeg godt vil kunne køre en nogenlunde spurt, hvis jeg finder et godt hjul.
Der er 2 højre sving inden opløbet, og kort før første sving, kører jeg mig helt frem til fronten. Jeg er klar over, at jeg skal starte min spurt langt fremme, hvis der skal points på kontoen i dag.
Men jeg skal selvfølgelig ikke blive ude i vinden allerede nu, så jeg lukker lige en enkelt rytter forbi mig. Pludselig kommer der ryttere forbi mig på begge sider. Jeg ryger nu tilbage og sidder i ca. 10. position. Stadigvæk et ok sted at starte, men jeg skal gerne ud til siden, for at kunne komme med frem, når folk kommer bagfra. Men jeg kan ikke rigtig komme ud til siden, og jeg falder langsomt længere og længere tilbage i takt med at ryttere kører forbi i siderne.
Jeg bander lidt over, at jeg kørte frem for tidligt, for nu er jeg nødt til at komme helt ned bagerst i feltet igen, for at få muligheden for at køre mig frem igen.
Vi nærmer os næste rundkørsel og herefter er der ikke meget mere end 500 m til mål. Det er først i rundkørslen at jeg endelig får lidt plads på min venstre side. Men nu er jeg også helt nede som sidste mand. Jeg finder et godt hjul af en rytter på vej frem, men han bliver lukket lidt, og farten går ud. I stedet falder jeg tilbage igen, og der er kun et par ryttere bag mig. Endelig bliver der et lille hul, hvor jeg kan komme lidt frem, og jeg finder et ok hjul. Men allerede nu begynder de at spurte oppe foran, og jeg kan ikke gøre meget mere end at holde hjulet. På de sidste 50-100 m prøver jeg at køre forbi, og tager også et par enkelte pladser, bl.a. Brian, som ser ud til at være gået helt i stå, men jeg ender stadig langt nede.
Det bliver til en 19. plads. Brian bliver nr. 21 og John kommer ind lidt efter feltet på en 25. plads. Ikke lige det jeg havde sat næsen op efter. Men det er mest min egen skyld. Jeg skulle ikke have kørt mig frem til fronten så tidligt. Jeg skulle have ventet til der var 500-700 m til mål, og ikke små 2 km ude.
Efter løbet kunne jeg se på min Garmin, at det virkelig havde været et af de letteste løb, jeg nogensinde har kørt, hvis det letteste. Min NP var på kun 217 w, mere end 50 w mindre end f.eks. Vejen/Esbjerg løbet.
Sønderborg – 27. september 2020
Heldigvis er der løb dagen efter igen, så jeg måske kan lave et resultat her. Jeg er ene mand fra Give CK, og der er kun 29 mand tilmeldt. Dvs. points til top-10. Faktisk tror jeg ikke, at vi er mere end 25 mand til start. Det er også noget rigtig møgvejr, da jeg starter min opvarmning begynder det at stå ned i stænger, og det fortsætter med at regne gennem det meste af løbet. Ruten er kun 8,6 km og vi skal kun køre 7 omgange, så det er trods alt lige til at overse.
Der bliver kørt vanvittigt stærkt fra start, og jeg har det virkelig hårdt. Der går ikke længe før min Garmin skifter side, så jeg ikke kan se dataene. Jeg prøver at tørre den af for vand, så man kan bruge touchscreen, men det er umuligt, og jeg får den aldrig til at vise dat igen. Derfor er jeg nødt til at koncentrere mig om hvor mange runder vi har kørt.
Ruten er på små veje, med en del sving, og der er hele tiden en elastisk effekt i feltet, også selvom det er et ret lille felt. På 2. omgang kører en enkelt rytter væk og får et godt hul. På 3. omgang kører endnu en væk. Farten begynder at gå lidt ud af feltet, og mine ben begynder langsomt at føles bedre og bedre. Jeg sidder for det meste fremme i top-8 og har en god fornemmelse. Dog har jeg det hårdt på den lille bakke, der kommer efter et skarpt højresving, og på 5. omgang må jeg virkelig bide tænderne sammen for at komme med op. Og igen på 6. omgang falder jeg bagud, og må lukke et lille hul efter bakken. Eller er vi på 6. omgang? Pludselig kommer jeg i tvivl om vi er på 5. eller 6. Jeg bliver dog ret hurtigt enig med mig selvom at vi må være på 6. omgang. De 2 udbrydere er hentet igen og vi er nu 23 mand, som kører ud på sidste omgang.
Der bliver rykket en del på sidste omgang. Jeg får kørt mig frem før den lille bakke, men igen kommer jeg frem for hurtigt, for jeg bliver lukket inde og overhalet af en del ryttere på de sidste 200 m før bakken. Derfor ender jeg hurtigt nede bagved, og bliver faktisk sat af feltet. Jeg får dog lukket igen, men da jeg kommer op til feltet, er det hele sprængt og en gruppe på ca. 10 mand er kørt væk. Herefter er det forfølgelsesløb ind mod mål. Jeg kommer i en lille gruppe med 3-4 mand, og vi overhaler langsomt nogle af de ryttere, som bliver sat længere fremme.
Da der mangler 500 m kører et par ryttere forbi mig. Jeg sidder på hjul af Brian Brockhoff fra Århus, og jeg håber at han kan lukke. Men han fortsætter bare i samme tempo, og da jeg endelig kører forbi ham, er det for sent, og jeg når ikke med. Jeg starter en lang spurt, men der er ikke så meget i benene. Dog kommer jeg lige forbi et par ryttere til sidst. Men det rækker kun til en 18. plads. Igen et stykke fra points.
Jeg er nogenlunde tilfreds med min præstation. Formen er bare ikke til mere. Skulle der have været points, skulle det helt sikkert have været i Tønder.
Normalt er Tønder og Sønderborg de sidste 2 løb i sæsonen, men da flere løb i år er blevet udskudt, er der i år løb i Horsens ugen efter, og så skulle der have været 3 dage i Nord i uge 42, men dette blev dog aflyst i sidste øjeblik.
Løbet i Horsens køres på køreteknisk anlæg, og der kommer senere et løbsreferat af dette løb, der udviklede sig ret dramatisk for mig.
Desuden kommer der selvfølgelig også snart nogle løbsrapporter fra Jacob, som har fået kørt lidt flere løb end jeg har.
No Comments