Efter sæsonstarten i Rødekro, hvor jeg var så tæt på at få points som man kan være, var der nu 14 dage til næste løb. Til gengæld kom der to af dem i samme weekend. Begge løb skulle køres tæt på hvor jeg bor. Ruten i Give har jeg kørt et utal af gange, og ruten i Hedensted fik vi også kørt på til fællestræning onsdagen før løbet, så der var i hvert fald ingen overraskelser mht. ruterne.
Efter Rødekro havde jeg en del knæsmerter, men i løbet af ugen blev det langsomt bedre, men efter en 4 timers tur om lørdagen, havde jeg meget ondt om søndagen, og kunne slet ikke træne ordentligt. Herefter blev det langsomt bedre, men træningsmængden blev lidt mindre end jeg havde håbet. Til gengæld burde jeg have helt friske ben til weekendens to løb.
Vejrudsigten sagde et par 2-5 grader og en iskold vind. Kombineret med to ruter med masser af bakker og sving på små veje, skulle det nok blive hårdt.
Hedensted
Vi skal køre 6 omgange af 11,2 km, så det er et forholdsvis kort løb. Det er op og ned hele tiden. En enkelt halvlang bakke, men ellers er det de mange sving, der vil trække kræfterne ud af en, hvis man sidder for langt tilbage. Op mod mål, hvor det stiger med 2-3%, kommer man ud på en stor vej, hvor man kan køre sig frem, men her er der sidevind fra venstre, så man skal have et kæmpe overskud for at komme frem her. Generelt er der rigtig mange steder, hvor der var sidevind, specielt på den sidste del af ruten.
Vi var 50 mand til start, og der er således points til top-14. Vi er 3 fra Give. Kim, Christian og mig.
Jeg får varmet godt op, samtidig med at jeg lige får det timet, så jeg kan se Jacob køre forbi et par gange, og da jeg stiller mig til start, ser jeg ham også komme i mål.
Jeg står rimelig langt fremme, men får en lidt halvskidt start, og ryger hurtigt ned som nr. ca. 20. Vi starter ud i medvind så der bliver kørt stærkt. Der er flere der prøver at komme væk. Jeg sidder bare og koncentrerer mig om at holde hjul, og så se efter momenter hvor jeg kan køre mig lidt frem. Nu kommer de første sving. Jeg kan godt mærke at det bliver hårdt med de 10-12 sving på hver omgang, hvis jeg sidder så langt tilbage. Mit antrit er altså bare ikke lige så godt som hos mange af mine mange unge konkurrenter på 17-25 år. Så tit bliver der et lille hul foran mig efter svingene, hvis ham foran accelerer hurtigt. Jeg prøver bevist ikke at sprinte 100%, men må så lige bruge lidt ekstra meter på at lukke det lille hul.
Oppe foran er der kørt en enkelt rytter fra Aalborg. På bakken kommer jeg fint med op, og på de efterfølgende sidevindstykker, hvor feltet bliver trukket ud på en snor, har jeg heller ingen problemer med at følge med. Jeg får også kørt mig lidt frem som nr. 10-15, da vi kører op mod mål i sidevinden.
Ud på 2. omgang ryger jeg igen nogle pladser bagud. Op ad bakken kan jeg godt se, at der er ryttere der er ved at være på limit. Jeg selv kommer nogenlunde fint med henover, men bagved mig begynder der at opstå huller. På sidevindstykkerne føler jeg mig stadig ok kørende, men ærgrer mig over at jeg sidder så lagt tilbage, da der nogle gange er lidt læ at hente helt oppe foran. Der er vel ca. 5-10 ryttere der er væk, heriblandt min klubkammerat Christian.
Kim har til gengæld siddet pænt fremme hele dagen. Nu SKAL jeg bare længere frem tænker jeg, og det lykkedes da også et par gange at komme helt frem til fronten, men problemet er mere at holde sig fremme, da der er trængsel oppe foran. De næste par omgange føler at benene langsomt bliver bedre. Eller også er farten bare gået ned. Jeg har i hvert fald ikke de store problemer med at følge med. Men det er der andre der har. Da vi rammer bakken for 4. gang, er vi vel kun 35-40 ryttere tilbage i feltet. Oppe foran har der været flere små angreb, men Aalborg manden er stadig alene ude foran. Ind mod mål får vi ham dog hentet.
Det giver anledning til flere angreb, og ud på 5. omgang begynder jeg at kunne mærke de mange ryk i benene. Men jeg kan se på mange af de andre, at jeg ikke er den eneste der lider. På bakken og de efterfølgende stykker med sidevind opstår der hele tiden huller. Jeg må selv lukke et enkelt lille hul, da der opstår et hul et par pladser foran mig.
Ind mod mål bliver der givet rigtig godt med gas, og jeg kan mærke, at jeg er ved at være på limit. Vi ligger på en lang række helt inde i højre side, og jeg prøver bare at koncentrere mig om at ligge så langt til højre som muligt, uden at køre ud i græsrabatten. Langsomt kan jeg mærke, at benene ikke vil mere. Langsomt kommer der et lille hul foran mig. Jeg kæmper med alt hvad jeg har, men hullet bliver bare større. Der er vel ca. 15-20 ryttere foran mig. Jeg sætter farten lidt ned, og lader et par andre ryttere komme foran mig på de side par 100 meter før vi drejer ud i medvinden.
Der bliver kørt rigtig stærkt. Jeg holder mig i 3. position i vores lille gruppe. Vi er ikke langt efter frontgruppen, og efter ca. 1 km får vi lukket hullet. Jeg kigger mig bagud. Der er flere små grupper på vej, og efter at farten er gået lidt ned kommer der en del ryttere op. Vi er vel små 30 ryttere tilbage. Nu kommer bakken, og jeg kan mærke at den bliver hård. Jeg starter den langt fremme, men falder roligt bagud. Der er dog stadig en del der kæmper længere tilbage. Jeg får mig lige akkurat kæmpet med op. Bagved kommer der et par ryttere op, men flere må give fortabt. Jeg laver en hurtig optælling. Vi er 22 mand samlet, og umiddelbart ser det ikke ud til at der kommer flere op bagfra.
Stadig er der ikke rigtig nogen der kan komme væk oppe foran, og det ser ud til at vi kommer hjem samlet. På et tidspunkt, hvor der er lidt stilstand, får jeg kørt mig helt frem til fronten. Jeg lader et par ryttere køre forbi mig, og sætter mig ind som nr. 5-6 stykker. Perfekt, hvis jeg kan holde denne position ind mod mål. Men det kan jeg desværre ikke. Jeg bliver lukket lidt inde, og der kommer en del ryttere forbi mig, og da vi rammer sidevinden op mod mål, sidder jeg som nr. 15-18 styker. Der bliver kørt stærkt, og pludselig opstår der et hul foran rytteren jeg sidder på hjul af. Jeg overvejer hurtigt, og jeg skal prøve at gå forbi, men jeg sidder allerede godt oppe i det røde felt, og hullet er allerede ved at blive stort. Så jeg bliver siddende, og håber at der kommer nogen forbi, så jeg kan køre med her. Men der sker ikke noget. Der er stadig 300 meter til mål. Heldigvis kører rytteren foran mig ikke helt ude højre side, så jeg kan få lidt læ ved at køre helt ude på kanten af vejen. Oppe foran er der en rytter, der falder fra, og det ser ud til at vi godt kan hente ham. Men de andre er langt væk. Med 200 meter til mål henter vi ham, og nu er der et par ryttere, der et par ryttere der går forbi mig.
Jeg accelererer den smule jeg kan, og kommer akkurat med i 3. position. Jeg kan kun lige akkurat holde hjul, men ind på de sidste 50 meter prøver jeg at gå forbi en af rytterne, men det lykkedes lige akkurat ikke, selvom jeg kaster cyklen frem på målstregen.
Jeg er helt færdig, men prøver hurtigt at se om jeg kan tælle hvor mange de er oppe foran. Det må være ret tæt på points. Forhåbentligt har jeg ikke misset dem med få centimeter igen. Jeg tæller hurtigt 10-12 ryttere oppe foran. Og jeg bliver nr. 3 i vores lille gruppe. Men jeg må have overset et par stykker, for da jeg får tjekket resultatet på mobilen, står jeg som nr. 15. Første mand udenfor points! Men måske har der været en ekstra tilmelding efter jeg tjekkede antal deltagere 30 min før start. Med 51 deltagere, vil der være points til 15. Men nej, der står stadig kun 50 mand under deltagere.
Kort efter bliver jeg dog rykket ned til 16. pladsen. Thomas fra Silkeborg og jeg var åbenbart så tæt på hinanden at min chip blev registreret først, men efter målfoto var han foran mig. Men ingen af os fik points, og det gjorde at ærgrelsen var lidt mindre end hvis jeg havde misset point på målfoto igen.
Kim blev 13’er som sidste mand i første gruppe. Men han er også lidt stærkere end mig, og i dag var han noget bedre end mig til at holde sig fremme.
Det var et hårdt løb, og om aftenen fik jeg faktisk kramper i baglåret, så jeg var faktisk lidt nervøs for løbet dagen efter. At det havde været et hårdt løb, kunne jeg også se på mine watt tal. I Rødekro kørte jeg med 250 W i normalized power (vægtet gennemsnit), men i dag var jeg oppe på 267 W. Altså hele 7% flere watt, hvilket er en hel del, når man ikke ligger så langt fra limit.
Give
Søndag er det tid til løbet på hjemmebanen i Give. Ruten minder meget om løbet i Hedensted. Små veje med masser af mindre bakker gennem hele ruten. Ruten er 18,3 km og skal køres 4 omgange. Der er ikke helt så mange steder med sidevind. Til gengæld er der 4 gode bakker, hvoraf de 2 dog er i modvind. Men de sidste 2, heriblandt bakken op mod mål er i side/medvind, så her er det med at være med fremme. Bakken op mod opløbet flader ud på de sidste 500 meter og bliver helt flad til sidst.
Vi er 45 ryttere til start, og der er altså points til 13. Mine forventninger er ikke helt så store som i går. Jeg har det altid svært dagen efter et hårdt løb, eller en hård træning. Jeg havde dog været flittig med min muskelstimulator om aftenen, og benene føltes mærkede, men ikke så helt så meget som frygtet, da jeg varmede op. Jeg får set Jacob komme forbi et par gange, men misser hans afslutning. Jeg kan dog se at gruppen der lå og jagtede ham stadig er samlet, så enten har han holdt sig foran dem, eller også er han blevet indhentet og røget helt igennem.
Men jeg må vist hellere koncentrere mig lidt om mit eget løb. I dag er vi 4 mand fra Give til start. Christian og mig fra i går, og så Jacob og Daniel. Daniel er meget stærk. Helt på niveau med vores B- og C- ryttere i klubben, men dette er samtidig hans første cykelløb, så det ville blive spændende at se ham i action. Jacob er nok på niveau med mig selv. Måske en smule stærkere og så med en OK spurt, der gav ham en 7. plads i Rødekro.
Jeg står lidt langt tilbage til start, men heldigvis er der masterstart, og jeg finder et hul, så jeg kommer helt frem til 5. position da løbet bliver givet frit.
Der bliver rykket fra start, og hurtigt er første mand afsted. Efter ca. en km kommer vi ud af byen, og der bliver side/modvind. Feltet trækker naturligt over mod venstre. Dog ikke helt ud, så jeg kan heldigvis få lidt læ. Til gengæld kommer der flere ryttere frem i højre side. Efter et par km kommer der et meget skarpt venstresving, hvorefter der er medvind. Jeg får kæmpet mig ok frem og rammer svinget som nr. ca. 15. Farten er høj. Jeg kan godt mærke at benene lige skal i gang, men jeg følger godt med. Efter lidt side- medvind, drejer vi nu til højre og går ind på et længere stykke hovedsageligt med modvind. Oppe foran er der nu kommet 3 mand i front, og de får et godt hul.
Vi har ikke nogen Give ryttere med. De øvrige 3 sidder alle fint med fremme.
Der sker ikke så meget på de første 2 bakker, da det er i modvind. Her er det faktisk let at sidde på hjul. Efter 2. bakke kommer der et kort sidevindsstykke og så en nedkørsel i medvind. Jeg holder min plads som nr. 15-20 stykker og må lige træde igennem efter svinget der kommer efter nedkørslen. Herefter er opad en bakke, og der bliver kørt stærkt. Jeg kan godt mærke at benene ikke er helt lige så gode som i går, og jeg falder et par pladser tilbage.
Herefter kommer der lidt sidevind, dog ikke i særlig lang tid af gangen, og så er nedad en lille nedkørsel i side/medvind og så op ad bakken, der flader ud ind mod mål.
Feltet bliver strakt godt ud nedad og det fortsætter op ad målbakken, hvor der bliver kørt rigtig stærkt. Jeg får kæmpet mig med op midt i feltet. Der sker ikke så meget på 2. omgang. Sidevindstykkerne er for korte til at lave rigtig udskilning, og de første 2 bakker er i modvind. De 3 mand bliver hentet, og en enkelt rytter slår kontra.
Jeg kan se på min wattmåler, at jeg træder ca. lige så mange watt som i går, men i dag føltes benene altså noget mere tunge. Op ad den 3. bakke må jeg virkelig kæmpe for at følge med. Folk er så småt begyndt at falde af bagfra. Jeg kommer med op, men sidder langt tilbage. Jeg får kæmpet med lidt frem, og sidder vel som nr. 20-25, da vi rammer målbakken. Her kan jeg godt mærke, at farten lige får et nyk opad, og der opstår huller flere steder. Blandt andet 4-5 pladser foran mig. Jeg koncentrerer mig bare om at sidde på hjul. Hullet kommer hurtigt op på ca. 50 meter, men langsomt bliver det mindre. Jeg sidder i 2. position, da vi rammer målstregen. 100 meter efter er der et skarpt højre sving. Jeg accelerer, og kører hurtigt gennem svinget. Jeg kigger mig tilbage. Der er hul på 20-30 meter bag mig, men mindst lige så langt foran mig. Jeg kører alt hvad jeg kan, men jeg mangler lide det sidste for at lukke op til de næste. Jeg beslutter mig for at vente på en større gruppe bag mig. Ud af byen i side/modvinden er der krig. Feltet er splittet i flere små grupper. Vi får lukket op til en lille gruppe, hvor Christian bl.a. sidder i. Oppe foran er feltet samlet igen. Der er vel små 20 ryttere i forreste gruppe. Heriblandt Jacob og Daniel. I vores gruppe er vi ca. 10-12 mand. Vi får gang i et rulleskift, og stort set alle kører med rundt. Der er medvind og vi kører langsomt ind på frontgruppen. På et tidspunkt er vi kun 10 sek. Efter, men herefter går vores samarbejde lidt i stykker ude i side/medvinden, og langsomt forsvinder frontgruppen væk. Vi fortsætter dog med et samarbejde der kører rimelig godt.
Det er ikke altid alle der kører med rundt, og på bakkerne er der tit nogle der kører lidt for stærkt til at vi kan holde helt sammen på det, men vi får hele tiden gang i noget rulleskift igen. Jeg selv er godt smadret, men kører med rundt så godt jeg kan. Vi får hentet et par ryttere, der er blevet sat af frontgruppen, og det giver bare ekstra motivation. Måske der kan falde lidt flere ryttere af oppe foran, så vi evt. kan komme til at kæmpe om points. I starten af 4 omgang er der 2 fra vores gruppe der må slippe ude i side/medvinden, men vi andre kører på, og henter endnu en rytter. Desværre er det min holdkammerat Jacob.
Kort efter ser vi en lille gruppe på 3-4 mand lidt fremme. Hvis vi kan hente dem, og det vel og mærke er D-ryttere, så tænker jeg at der er en chance for at vi kan køre om en enkelt eller to pointgivende placeringer. Med to holdkammerater, der begge har en god spurt, vil det ikke være så dårligt. Vi får langsomt kørt ind på de to ryttere. Jeg selv har det virkeligt hårdt. Jeg overvejer, om jeg skal sætte mig frem, og bruge de sidste kræfter på at hente rytterne ude foran, som vi nu er ret sikre på er D-ryttere. Men jeg tænker at så længe samarbejdet fungerer og vi henter ind på dem, er der ingen grund til det.
Vi får hentet gruppen på den sidste modvindsbakke, og herefter går farten lidt ned. Vi ved at vi ikke når at hente flere. Op ad næste sidste bakke bliver vores gruppe splittet op. Jeg sidder nede bagi og hænger. Jeg får dog lukket da bakken flader ud. Herefter kører jeg mig frem da farten falder, og på nedkørslen kommer jeg helt frem til fronten. Dog ikke for at trække. Jeg lukker en enkelt mand forbi mig, og sætter mig på hjul. I det mindste sidder jeg perfekt til bakken.
Farten er ikke så høj, og pludselig flyver 3-4 ryttere forbi. Jeg forsøger desperat at finde et hjul jeg kan holde. Men der kører 5-6 ryttere forbi mig, før jeg endelig kan komme med. Jeg sidder helt på limit og prøver bare at holde hjulet foran mig. Oppe foran bliver der nu spurtet og der opstår huller. Jeg holder stadig hjulet foran mig. Der er hul foran rytteren jeg sidder på hjul af. Jeg bliver siddende. Bag mig sidder et par ryttere, men ingen har åbenbart kræfter til at gå forbi. Jeg venter, og venter. Jeg burde da kunne køre forbi ham, når han har taget så meget mere vind end mig. Med 50 meter til mål rejser jeg mig op og træder an. Men der er ikke flere kræfter og jeg må sætte mig ned igen. Jeg henter måske et cykelhjul på ham men dør i vinden, og kommer ikke forbi.
Jeg er helt færdig, da jeg kommer over stregen. Det var sku et hårdt cykelløb. Men også et fedt et. Jeg er sikker på at jeg ikke får points i dag, men er ok tilfreds med min præstation. Jeg får tjekket resultatlisten, og kan se at vi faktisk kører om 11. pladsen, og dermed 3 pointgivende placeringer. Jacob blev desværre kun nr. 4 i spurten, og Christian valgte ikke at spurte, da han mente at han ikke havde taget føringer nok til at kunne tillade sig at spurte med om det. Daniel blev nr. 7 i hans debut, og jeg selv endte på 19. pladsen. Vi var 12 mand i vores felt, og der var således 3 ryttere bag mig i vores gruppe.
Efter løbet var jeg ude og være flagpost i 2 ½ time. Her kunne jeg følge med vores lokale ryttere, hvor vi bl.a. fik en 5. og 6. plads i B ved Thomas Gjødsbøl og Anders Bruun. Herudover fik Give CK for første gang i klubbens historie points i A-klassen, da Mads Mondrup fik en 9. plads. En helt fantastisk præstation af Mads, som jeg husker, startede vintertræningen for 1,5 år siden i en form der var ringere end min egen. Det bliver spændende at følge Mads’ sæson og hans mål om at køre sig til en kontrakt på et kontinentalhold.
Mine egne watt var næsten som i går. 266 W i normalized power. To mega hårde løb. Men også to sjove løb, hvor jeg har fundet ud af, hvor jeg ligger styrkemæssigt. Nederst i den bedste halvdel. Jeg havde måske håbet at der var kommet points på kontoen efter de første 3 løb, men jeg må væbne mig med tålmodighed. Der er en del ryttere, der er meget stærkere end mig, men på et tidspunkt begynder de at rykke op i de højere klasser, og så bliver det forhåbentlig nemmere. Herudover skal jeg have arbejdet lidt mere med min power. Jeg mangler stadig noget i rykkene og ikke mindst i spurten. Så der skal gerne trænes en del helt korte intervaller på 10-30 sek.
Men det afhænger også lidt af knæet. Her i dag, dagen efter, er det lidt ømt, men meget bedre end jeg havde frygtet, og jeg føler helt klart at det er i bedring, så optimismen er tilbage.
I næste weekend er det påske, og her er der hele 3 løb, som tilsammen udgør ”3 dage i Nord”. De 3 løb udgør sammen en cup, hvor de, udover at tælle som almindelige løb, også udgør en cup, med et samlet klassement. Man får 50 points for en 1. plads, 49 points for en 2. plads osv. Jeg håber, at kunne få points i bare et af løbene, og så måske snige mig med i Top-10 i den samlede cup. Men jeg ved også, at det bliver svært, da der kommer en del ryttere til start. Men eller glæder jeg mig bare til at komme ud og køre noget hårdt og fedt cykelløb.
No Comments