Så kom dagen jeg havde set frem til længe. Årets første licensløb. Jeg havde haft to gode træningspas tirsdag og onsdag, og havde så hele tre dages fri før løbet, så jeg var rimelig godt restitueret, hvilket min TSB på +5,6 også kunne bevidne. Til de (få) af jer der ikke aner hvad jeg snakker om, kan jeg sige at TSB står for Training Stress Balance, og siger noget om hvor frisk/restitueret man er. Denne skal helst være positiv når man skal køre løb, og skal man virkelig toppe formen skal den ligge på mellem +5 og +25.
Jeg startede min opvarmning, og kørte lidt frem og tilbage, så jeg lige kunne nå at se Jacob blive sendt afsted, og så lidt opvarmning bagefter igen.
Da der var 57 tilmeldte og ruten var fyldt med sving på små veje, ville jeg ikke risikere at starte for langt tilbage, så jeg stod klar 10 min før starten og fik en plads allerforrest.
Jeg skulle køre 3 omgange a 24,1 km. I alt 72,3 km med 315 højdemeter, og der er points til top 15. Ruten var rimelig flad med undtagelse af en ons knold kaldet Hundeklem der kom efter ca. 18 km. Et par km før bakken drejer man fra en stor hovedvej til venstre ind på en meget smal vej med en masse skarpe sving. Det var her jeg troede at den største udskilning ville ske, da der ikke var så meget vind.
Vi startede, og der gik ikke langt tid før første mand rykkede. Han fik lov at køre, men han blev hentet efter et par km. Jeg holdte mig fremme i top 15, og sørgede hele tiden for at køre mig frem ude i siden når mulighederne bød sig.
Efter 3-4 km begyndte angrebene at komme for alvor. Der blev stukket i højre og venstre. Det kriblede lidt i benene for at gå med, men jeg holdte mig i skindet, og til planen som var at prøve at komme med feltet hjem. På et tidspunkt kommer 4-5 mand afsted og de får et godt hul. Men herudover var der flere ryttere på mellemhånd, og feltet var ved at være strukket godt ud. Jeg sad i 2. position i feltet efter en Hammel-rytter der bare sad og holdte et højt tempo uden at gå med i rykkene. Han fik hentet en del af rytterne. Herefter falder jeg lidt bagud og ender på et tidspunkt nede bagerst i feltet som stadig er rimelig intakt. Jeg må helt ned bagerst og ”vende” før jeg kan komme ud til siden og køre mig frem igen. Jeg har på nuværende ingen idé om hvor mange der kom afsted i udbruddet. Var det kun de 4-5 mand eller var der nogle af de andre, der også kom væk?
Da vi nærmer os bakken sørger jeg for at køre mig frem, men der er åbenbart andre der har fået samme idé, så jeg kommer kun frem i ca. 20. position. Bakken kommer af et par omgange, og jeg føler egentlig at benene er meget gode. Jeg holder min position uden at være helt oppe i det røde felt. Jeg kigger mig tilbage og tæller. Umiddelbart er vi ca. 40 mand i feltet, så det er ganske få der er faldet af.
Ind mod mål holder jeg mig godt fremme. Der er en rundkørsel en lille km før mål, hvor vi skal tage 3. vej og så stiger det med et par procent før vejen flader ud ind mod mål. Umiddelbart er der lidt side/modvind fra venstre side, men ikke meget. Det gælder om at komme først ind i den rundkørsel på sidste omgang tænker jeg. Jeg kigger efter Janni. Vi havde aftalt at hun skulle give tegn om det var gået godt eller dårligt for Jacob, men jeg ser hende ikke.
Ude på 2. omgang bliver det sværere og sværere for mig at holde mig fremme, og jeg sidder flere gange nede blandt de 5 sidste. Der bliver også kørt rigtig stærkt synes jeg. Dog er rykkene efter svingene ikke så slemme, som jeg synes at de var i sidste uges løb i Aalborg.
Pludselig er der styrt ca. 10 pladser foran mig. Mindst 2 mand ryger ned, og jeg må bremse ned. Jeg klarer mig lige akkurat ind i mellem de to ryttere der ligger på jorden. Der er blevet et godt hul op til de forreste. Heldigvis er vi en lille gruppe på 8-10 mand der alle er blevet fanget og efter at have kørt rulleskift i nogle få km er vi oppe ved de andre igen. Bagved kæmper små grupper og enkelte ryttere for at komme op til feltet, men der kommer ikke flere op.
Vi kører rigtig stærkt, og fremme kan jeg se et stort U17-felt som vi startede 5 min efter. Vi kører nogenlunde sikkert forbi dem, men efter vi har overhalet dem, er der pludselig U17-ryttere der rykker, og så kommer hele deres felt forbi vores. Det er ude på de små veje, så tungen skal holdes lige i munden for at gøre plads til alle.
Der går dog ikke langt tid før D-feltet igen sætter farten op og kører forbi U17 feltet. Der er nogle enkelte U17 ryttere der sidder på hjul, men til sidst slipper de dog, og vi kører væk fra dem uden at se dem igen. Der kører nu en førerbil foran os, men jeg går ud fra at det er U17 fører bilen der fortsætter foran os. 2. gang på bakken føler jeg at der bliver kørt lidt stærkere. Eller er det bare mine ben der er ved at være mere mærket? Jeg kommer dog rimelig godt henover. Vi er nu ca. 25 mand tilbage i feltet.
Jeg begynder at tænke, at kan jeg bare sidde med til sidste gang vi rammer bakken, så vil jeg være helt tilfreds. Jeg kan fornemme at jeg er blandt de svageste i feltet, så jeg ved at det bliver svært at komme med helt hjem.
Gennem hele løbet har jeg fokuseret meget på min aerodynamik, og har forsøgt hele tiden at få bøjet armene og hovedet godt ned, så jeg ikke sidder så oprejst som jeg vil gøre naturligt. Dette bliver der fokuseret endnu mere på, så jeg kan spare de sidste watt, der kan hjælpe mig med at sidde med så længe som muligt.
Der sker ikke det store på 3. omgang før vi rammer bakken. Der bliver kæmpet rigtig meget for at komme først ind på de små veje før bakken. Desværre kommer vi i karambolage med et par biler ude på den store vej, som bremser ned, så vi må køre både højre og venstre om disse for at komme frem til svinget. Det gør at jeg mister en del placeringer og kommer ind som nr. ca. 15. Jeg mister et par enkelt placeringer yderligere inden bakken, så det var ikke de bedste betingelser for at komme med over. Benene er dog rimelig OK, og jeg rejser mig flere gange op og giver alt hvad jeg har i benene. Der er flere der går døde, og jeg får overhalet 4-5 stykker og lukket et lille hul på første del af stigningen. Da den tager ved 2. gang bliver der igen kørt stærkt og jeg må kæmpe med alt hvad jeg har for lige akkurat at komme med over som sidste mand. På toppen har jeg lige et par meter op til rytteren foran mig, men dem får jeg lukket ned, og så er det bare med at få sundet sig lidt før finalen.
Heldigvis går gruppen lidt i stå, og jeg kan lige få vejret igen. Jeg tæller hurtigt til 17. Ikke så dårligt endda. Bare det at jeg sidder med her havde jeg ikke regnet med.
Da vi nærmer os mål bliver der angrebet flere gange, og der bliver kørt rigtig stærkt. Jeg sidder nede bagved og koncentrerer mig bare om ikke at blive sat. Vi nærmer os rundkørslen kort før mål, og jeg beslutter mig for at nu må jeg bruge de sidste kræfter på at komme godt ind i rundkørslen. Jeg kommer ind i ca. 10. position, og feltet bliver strakt rigtig godt ud. Op mod målet er der små huller der skal lukkes. Pludselig går de forreste i stå. Der er stadig 500 meter til mål, med lidt side/modvind er der ingen der vil åbne for tidligt. Jeg kommer godt med op, og så går der kun få sekunder før spurten startes. Der kommer en hurtig rytter forbi mig, og han fortsætter ude til venstre. Jeg kommer på hjul af ham. Jeg ser 200 meter skiltet. Vi fortsætter forbi flere ryttere, men der er stadig nogle stykker foran. Med ca. 100 meter til mål forsøger jeg at gå endnu længere ud til venstre og forbi ham, men jeg når kun næsten op på siden af ham. På de sidste meter ligger vi 4 mand næsten side ved side, men desværre trækker jeg det korteste stå. Jeg bliver nr. 7 i feltets spurt hvilket jeg er vildt overrasket over. Så er der måske points tænker jeg. Jeg finder dog hurtigt ud af at der var hele 12 mand i den gruppe foran, og de holdt sammen helt til mål, så der var kun 3 pointgivende pladser at spurte om.
Men jeg bliver nr. 19 i alt, kun 4 pladser fra points, og lige akkurat i den bedste 3.del af feltet. Det var noget bedre end jeg havde troet. Jeg tror så også at jeg fik noget nær det optimale ud af dagen. Jeg kan selvfølgelig godt tænke på om jeg skulle have ”hoppet med” da der var så mange der kørte på 1. omgang, nu da der var så mange, men jeg holdte mig til min plan, og det er jeg rigtig godt tilfreds med.
Jeg havde kørt med Normalized Power på 267 watt over 1 time og 51 min. Faktisk lidt mere end jeg havde troet jeg kunne køre.
Men der var også blevet kørt stærkt i D-feltet. 39,5 km/t, hvilket var ca. lige så hurtigt som B og Junior kørte, og en smule hurtigere end C-feltet og H40. Alligevel er jeg nu godt tilfreds med at det var D-feltet jeg sad i, for rykkene har helt sikkert været hårdere i de andre felter.
I næste weekend er der i anledningen af påske 3 løb i Thy, Hjørring og Aalborg. Alle i lettere kuperet terræn uden de helt vilde stigninger, men med en del sving. Der kommer nok 35-50 mand i D-felterne, så det bliver nok lidt sværere at gemme sig i feltet end det var i Rødekro. Jeg håber at kunne sidde med feltet hjem i hvert mindst en gang. Points bliver nok svært, men top-20 placeringer vil jeg også være glade for.
No Comments