Vintertræning januar-marts
Efter 2 x sygdom i december, tog jeg så også en gang Corona i januar. Her var jeg væk fra cyklen i 8 dage, og det var først efter ca. 14 dage, at jeg følte mig helt ovenpå.
Men på trods af at formen fik nogle dyk, følte jeg at formen var nogenlunde og de sidste 2 mdr. er den bare blevet bedre og bedre.
Jeg har fået kørt et utal af Zwift løb. 4-6 stk. hver uge. Mit mål var egentligt at jeg ville i top-300 på ranglisten over danske Zwift-ryttere, og jeg startede da også ud i oktober med at ligge ca. nr. 350, så det burde jo ikke blive et problem. Men selvom resultaterne blev bedre og bedre, så blev jeg bare dårligere og dårligere placeret på ranglisten.
Der kommer simpelthen så mange nye ryttere hver eneste uge, at det bliver sværere og sværere at holde sin placering.
På et tidspunkt var jeg nede som nr. ca. 550, men på det seneste er jeg kommet tættere på målet og ligger pt. nr. 368.
Et af mine andre mål var at vinde et Zwiftløb i B-klassen. Indtil nu var mit bedste resultat en 4. plads. Men indenfor de sidste par mdr. er det blevet til hele 5 podieplaceringer, hvoraf det også blev til en sejr i sidste uge. Så målet blev lige akkurat nået på målstregen.
Udover Zwift er det kun blevet til ganske få træningspas på landevejen. Det er simpelthen så dejligt nemt at køre Zwift. Specielt når været er så ringe som det har været i denne vinter. Man skal ikke bruge en masse tid på at rengøre cyklen osv. Det er bare ”plug-and-play”.
Lidt ude har jeg dog været, da jeg har været på hele 2 træningslejre i Calpe. Først i uge 7 sammen med Odder Cykelklubs ungdomsryttere, og så igen i uge 10 sammen med Give Cykelklub.
Vejret var klart bedst i uge 7, men på trods af en del regnvejr i uge 10, blev det til i alt ca. 40 timers træning på de 5 + 6 dage vi havde med cykel (inkl. en hviledag og en dag med kun 75 min).
Herefter har formen været rigtig god, men jeg har manglet friskheden. Først og fremmest fordi jeg er startet med nyt job. 1. marts – og det er altid superhårdt for mig, og gør, at der er en del stress til kroppen, som kvitterer med ikke at restituere så godt.
Det er dog langsomt ved at blive bedre, og i weekendens sæsonåbner i Rødekro, var benene faktisk rimeligt friske.
Jeg var de sidste 2 uger op til løbet, begyndt at køre nogle korte intervaller, som der ikke er så mange af i Zwift løbene, og jeg følte mig ret klar efter 2 ½ dage helt uden træning op til løbet.
Rødekro 27-03-2022
Nøjagtig som sidste år er der en del nye master ryttere, og de har stort set alle valgt at stille op i C-klassen. Der er 24 A- ryttere, 36 B-ryttere og 63 C-ryttere tilmeldt.
Jeg synes det er lidt synd, at der skal være så stor forskel på feltstørrelserne, og med de nuværende regler bliver det kun 10-15 af C-rytterne der når at rykke op, og for langt de fleste bliver det først efter sommerferien, at oprykningerne kommer.
Jeg vil mene, at man fra DCU’s side bør ændre reglerne, således at man har tvungen oprykning fra C ved 20 points, og tvungen oprykning fra B ved 40 points. Så vil man i løbet af året få fordelt klasserne bedre.
I hvert fald er det et af de største felter jeg har kørt i, i lang tid, der starter årets første licensløb i Master C. Vi skal køre 3 omgange a 23 km. Største udfordring er bakken ”Hundeklem” med ca. 5 km til mål. Men måden man kommer godt op ad bakken, er at komme godt ind på den lille vej der fører hen til bakken. Her kan man kun køre 2 og 2 og det er næsten umuligt at køre sig frem, når først man er drejet ind på den lille vej.
I dag, med 63 ryttere, er det endnu mere vigtigt at køre sig frem på den store vej ned mod venstresvinget.
Mit mål er at køre i top-10, og i hvert fald som minimum at komme i top-15, så der kunne komme points på kontoen.
Vi er to man til start fra Give CK. Udover mig er det en ny rytter Ciaran Sean Kelly – ikke noget dårligt cykel-navn 😊.
Vi starter ud, og der er en der angriber fra start. Han får dog ikke det store hul. Jeg holder mig fint fremme. Jeg synes at der bliver kørt noget uroligt, men det er nok meget normalt med en del nye, urutinerede ryttere.
Der går ikke så lang tid før der er kørt 3 mand afsted. De får langsomt længere og længere snor, uden at de forsvinder helt væk.
Der kommer de sædvanlige småangreb, der alle bliver neutraliseret, da vi rammer den store vej ned mod det vigtige venstresving. I tidligere løb er jeg nogle gange kørt frem for tidligt, og er blevet lukket inde, så jeg er kommet dårligt ind i svinget.
Så I år holder jeg mig tilbage i længere tid. Sørger bare for at sidde helt ude i venstre side af feltet, så jeg hele tiden har muligheden for at køre mig frem. Med ca. 3-400 m til svinget kører jeg mig frem, og jeg kommer rimelig nemt helt frem til spidsen. Der kommer lidt ryttere forbi til sidst, men jeg kommer ind i svinget som nr. 10. Perfekt!
Vi rammer bakken, og jeg lader mig falde nogle få pladser tilbage. Jeg sidder med et lille overskud, som jeg får brug for henover toppen, hvor der bliver rykket. 2 ryttere kører væk. Jeg kommer fint med frem. Bagved er den splittet lidt op, og der er vist nogle der falder af. Der bliver holdt god fart ind mod rundkørslen 1 km før målstregen, og de 2 udbrydere bliver hentet igen. Feltet går i stå og jeg benytter det til at køre mig frem, så jeg kører forrest ind i rundkørslen.
Dog er de 3 helt ude foran forsvundet væk, og jeg begynder at frygte, at vi nogensinde ser dem igen.
På 2. omgang sørger jeg igen for at holde mig godt fremme, og jeg er aldrig helt nede bagi. Et par gange ser jeg bagud, og jeg kan godt fornemme, at feltet langsomt bliver mindre og mindre. Vi er vel stadig 40-45 mand tilbage.
Der er lidt vind, og nogle få steder er der sidevind, men der bliver kun kørt lidt sporadisk sidevindskørsel, og jeg er ikke på noget tidspunkt bange for at blive sat.
Jeg kører samme taktik ind mod venstresvinget og denne gang kommer jeg ind som nr. 5. Jeg kommer fint med op, og kan se bagved, at der er lidt små huller flere steder, men det bliver rimelig samlet igen ind mod mål.
Da vi kører over målstregen kan vi høre speakeren sige at afstanden til udbryderne er 1.39 min. Det vil sige, at det er muligt at hente dem, hvis der bliver holdt højt tempo, og der bliver da også kørt stærkt de første 5-6 km efter målstregen, hvor der er en del udbrudsforsøg. På et tidspunkt ser det ud til at en mindre gruppe er ved at køre væk, men det hele bliver samlet igen da vi nærmer os bakken for 3. gang.
Denne gang får jeg kørt lidt for hurtigt frem, og kommer ind i svinget som nr. ca. 20. Da vi rammer bakken sørger jeg bare for at holde hjul. Foran er der 3-4 ryttere der falder bagud, en efter en. Jeg har stadig et lille overskud, og kommer fint op over bakken. Bagved er der mange ryttere der hænger. Jeg prøver at tælle hvor mange vi er. Omkring 30 tror jeg.
Vi kan stadig ikke se udbryderne, så det løb er kørt, og folk begynder at forberede sig på finalen.
Jeg overvejer, om jeg skal prøve at køre væk med ca. 1,5 km til mål, da der er side/modvind her og feltet måske vil gå i stå. Jeg får dog ikke chancen for dette, da der bliver kørt rigtig stærkt, og nærmest lidt sidevindskørsel ind mod rundkørslen 1 km før mål.
Jeg er kommet lidt langt bagud, men får lige taget 5-7 placeringer inden rundkørslen.
Der bliver holdt på op ad den lille bakke lige efter rundkørslen. Jeg holder mig til. Bagved er den strukket godt ud.
Men så går feltet helt i stå. Jeg forsøger at holde mig venstre side, så jeg er ”fri” til at komme forbi ude i siden. Jeg sidder som nr. ca. 20.
Med ca. 400 m til mål overvejer jeg at åbne min spurt. Ikke 100% men sådan, at andre også vil åbne, så jeg hurtigt kan komme ind på et hjul. Farten er virkelig lav.
Men jeg når næsten ikke at tænke tanken, før der kører et par ryttere forbi mig i venstre side. Jeg venter på at jeg kan komme med på hjul, men der går alt for lang tid, før der er plads, og så er spurten allerede startet for alvor. Jeg føler at benene er gode, og jeg finder et godt hjul at sidde på. Med 200 m til mål sidder jeg bare og venter på at der skal blive et hul, så jeg kan åbne helt op. Men det kommer aldrig. Jeg har flere ryttere foran og til begge sider, og alle kører ca. lige stærkt, så jeg sidder helt låst. Der er ikke så meget gøre andet end at presse mig lidt frem, og så håbe at der åbner sig et hul.
Men hullet kommer aldrig, og med 50 m til mål er jeg frustreret. Jeg spurter nok 90% af det jeg kan, men jeg får aldrig brugt de sidste 10%, da der ikke er plads. Ind over målstregen er der i hvert fald 5-6 ryttere indenfor en cykellængde, og jeg føler sagtens at jeg kunne have kørt mig 5-10 pladser længere frem, hvis pladsen havde været der.
Jeg tæller ryttere, og kan godt se, at jeg nok lige er landet udenfor points. Det ender med at blive en 18. plads. De 3 i front, er på resultatlisten blevet til 2, som er kommet i mål 48 sek. før vores felt på 30 ryttere. Min holdkammerat bliver nr. 19, så det ser ikke så godt ud på papiret.
Jeg er lidt skuffet over resultatet. Havde jeg dog bare startet spurten selv, så tror jeg at jeg ville have kunnet komme med helt frem, før de andre var startet deres spurt, men jeg var igen lidt for passiv og bange for at åbne op for tidligt. Jeg må se om jeg kan blive bedre til at køre på instinktet i spurterne fremover.
Nu står den på 2 ugers (forhåbentlig) god træning, før der er løb i Skive. Ugen efter venter 3 Dage i Nord, hvor jeg satser på som minimum at køre i top-10 i den samlede cup. Heldigvis har de droppet enkeltstarten i år.
No Comments