Robert Kvistgaard

Løbsrapport Holbæk 18-04-2021 og Silkeborg (Jyllandsringen) 24-04-2021 – Robert Kvistgaard

 

Så kom sæsonen i gang for mit vedkommende, og det med noget så utraditionelt som et løb på Sjælland, og et løb på Jyllandsringen.

Men da jeg virkelig så frem til at komme i gang med at køre løb, besluttede Jacob og jeg, at vi ville tage en smut over broen og køre Holbæk løbet. Jacob havde allerede kørt et løb inden, men var helt klar til en tur til Sjælland, og det blev kun bedre af, at vi overnattede derovre sammen med familien Weigelt i verdens mindste sommerhus. Med start til Jacob kl. 8.00 var det nødvendigt med en overnatning, hvis vi ikke ville stå op midt om natten – og det ville VI ikke.

 

Jeg var meget spændt på hvordan de nye klasseinddelinger ville virke. Det var lidt som forventet. Master C der havde start sammen med H60/70 blev hurtigt fyldt op (max 42 deltagere) på ingen tid. Nogle færre i Master B, og endnu færre i Master A. Folk havde altså generelt undervurderet egne evner – lidt ligesom på Zwift.

 

Ud fra ”reglerne” fra DCU vedr. valg af klasse, var der dog ingen tvivl om at jeg skulle starte i Master C. Spørgsmålet var så om det ville være ligesom det plejede at være i D-klassen. At der altid var 10-12 stykker, som lige var 1 niveau eller 2 stærkere end alle os andre dødelige. Eller om det ville være mere jævnbyrdigt.

Jeg synes egentlig at formen var meget god, og jeg håbede lidt på, at jeg kunne komme med hjem og køre finale om de sjove placeringer. Største minus var at min vægt var noget højere end normalt. 78 kg vejede jeg, hvor jeg normalt ligger omkring 75 kg i sæsonen. Herudover havde jeg også døjet med et siddesår, så jeg havde holdt 3 dages pause op til løbet, for at give det lidt tid til at hele.

 

 

Holbæk

Der er der kun 2 mindre bakker på den 27,4 km lange rute, som vi skal køre 3 gange. Der er stort set ingen vind.

Vi er som sagt 42 mand til start, heraf en del H60/H70 ryttere. Jeg kommer frem til, at der er points til top-10 i Master C, og det bliver mit mål.

Jeg har kørt ruten igennem i bil inden løbet, og der er en del højdemeter, dog er det mest sådan nogle små power bakker, som jeg ikke frygter. Der er dog 2 halvlange. En efter 2 km og en godt 5 km fra mål. Efter den sidste kommer der en lille kontrabakke kort efter, og herefter et par 90 graders sving inden det går en smule opad de sidste 1500 m mod mål.

Løbet starter, og jeg holder mig helt fremme i 3. position. Vi kører stille og roligt på en lang række. Hvornår kommer første angreb? Havde det været D-klassen var der ikke gået 10 sek. før første angreb ville komme. Men der sker intet. Jeg kigger bagud et par gange. Stadig intet tegn på angreb. Vi nærmer os bakken før der endelig begynder at komme folk op bagfra. Jeg holder mig fremme i top-10 da vi kører ind på bakken. Der bliver holdt et OK tempo, uden deciderede hårde ryk, og jeg kommer fint med op over. Farten fortsætter med at være høj lidt endnu, men lidt efter går farten lidt ned igen. Nu må der snart ske noget tænker jeg, men der sker ikke det store. Der er lidt småangreb, men det lader til at der slet ikke bliver rykket så hårdt, som de unge drenge i D-klassen. Der ER virkelig forskel på poweren, når man kommer lidt op i årene, som jeg også selv har kunnet mærke.

Jeg holder mig godt fremme, og føler at bene er gode. Jeg kigger på min Garmin. Jeg ligger alligevel på 260 watt i NP, så helt langsomt går det trods alt ikke.

Vi nærmer os 2. bakke, og her bliver der holdt et hårdt tempo, og jeg falder lige et par pladser bagud. Dog ikke noget faretruende og jeg sidder stadig med et lille overskud, hvis der virkelig skulle blive rykket.

Der er lidt spredning, men feltet bliver hurtigt samlet. Jeg kigger bagud. Jeg tror ikke der er faldet særlig mange ryttere af. 3-4 stykker måske.

Noget andet der er helt anderledes end i D-feltet er, at der ikke bliver råbt særlig meget. Folk kører ikke frem i de der bitte små huller hvor der næsten ikke er plads, og derfor er der stort set heller ingen farlige situationer, og ingen grund til at råbe.

Dog er der et par stykker, som lige har lidt for meget fart på i svinget lige efter målstregen, og der er to lige foran mig, som ryger på halen. Jeg når lige akkurat at styre udenom.

Der opstår lidt huller, men det hele bliver hurtigt samlet igen.

Men så er der 2 ryttere der kommer afsted. Den ene er vist en H60 rytter. De holder en fin afstand ret længe.

Der sker ikke det store på bakken, og efter 5-10 km bliver de hentet. Herefter er der en der et par solo udbrud, men vi bliver samlet igen og endelig går feltet helt i stå. Jeg er ved at køre mig frem, og da jeg rammer farten vælger jeg at give den lidt gas, og lynhurtigt får jeg 50 m. Der er ingen der kører efter mig. Jeg er godt klar over, at jeg ikke er stærk nok til at køre solo herfra, så jeg holder bare en ok fart, og kigger mig bagud for at se om der er andre der vil med. Der rykker to ryttere op til mig. Jeg går med, men der går ikke mange min før vi er hentet igen.

Jeg kigger på min Garmin og får mig regnet frem til, at vi rammer bakken lige om lidt. Ups! Det var måske et dårligt tidspunkt at komme i rødt felt, lige inden bakken. Jeg når lige at få pulsen lidt ned, inden vi rammer bakken, og for første gang er jeg lidt presset. Jeg falder langsomt bagud, og ender nede blandt de sidste 5. Jeg får mig dog kæmpet op, og da vi kører ud på sidste omgang er jeg ovenpå igen.

Næste bakke kommer jeg fint med op af. Jeg tænker at vi stadig er mindst 30 mand i feltet. Der er en enkelt mand der er kørt solo og han holder faktisk rigtig længe. Det er som om at feltet bare lader ham stege ude foran og ikke vil hente ham. Længe ligger han kun 100 meter foran.

 

Da vi nærmer os 2. bakke 5 km før mål, får jeg kørt mig fint frem og kommer ok med op. Herefter begynder der at være lidt positionskamp frem mod kontra bakken, hvor der virkelig bliver givet gas. Jeg kan godt mærke, at der er en del, der har mere at skyde med end jeg, så jeg fornemmer at det bliver svært med en topplacering. Jeg falder lidt tilbage, og pludselig er jeg nede bagved. Jeg ved, at der kommer noget nedkørsel på en smal vej, hvorefter der kommer et 90 graders sving til højre, og så kort efter et 90 graders sving til venstre.

Jeg SKAL frem inden de to sving, og jeg begynder at bruge en hver chance for at rykke et par placeringer frem. Det lykkedes meget godt, og jeg rammer 1. sving i ca. 10 position. Der bliver kørt stærk henimod sidste sving, og jeg holder min placering, og kommer faktisk et par pladser frem, så jeg er helt fremme da vi kører ind på de sidste 1500 m. Der bliver kørt stærkt, så der kommer ikke rigtig nogen op bagfra.

Vi kører forbi 1000 m mærket og pludselig bliver der rykket. Det er som om der er nogen der har misset hvor langt der er til mål. Det stiger en smule, og der bliver bare holdt på. Jeg overvejer om det er en der kører leadout, men pludselig går den helt i stå, og med 500 m. bliver der rykket bagfra. Jeg taber nogle placeringer, men kommer med i 10-12. position. Men så med ca. 300 m til mål går den i stå igen, og der kommer igen folk op bagfra. Jeg bliver lige lukket en smule, men finder så et godt hjul. Nu er spurten for alvor i gang. Jeg ligger ca. nr. 10. Der kommer et par ryttere forbi mig. Jeg holder bare hjulet indtil de sidste 75 m hvor jeg prøver at gå forbi til venstre. Samtidig kommer der en rytter til min venstre side, og jeg må lige stoppe med at træde kort. Jeg får gang i den igen, og kommer op på siden af rytteren jeg har siddet på hjul af. Jeg kaster cyklen frem, men tror lige akkurat ikke, at jeg når at overhale ham. Øv. Der var ellers en smule mere i benene, og der var ikke langt op til de næste par ryttere.

Jeg ender på 12. plads, men vist nok på en 8. plads i Master C, da der er nogle af H60 rytterne, der har kørt rigtigt stærkt. Ja faktisk tager de både 1. og 2. pladsen. Vinderen vandt med ca. 1 ½ minuts forspring. Det var helt gået min næse forbi, at der var en der var kørt væk. Jeg troede at vi var samlet ind mod mål.

 

Men 4 points til kontoen og en godkendt start på sæsonen. Samtidig en god fornemmelse af, at det bliver nogle sjove løb i år, og at jeg godt kan være med fra starten af sæsonen. Måske ikke blandt de allerbedste, men det virker trods alt ikke til at der bare er en ordentlig håndfuld ryttere, der bare smadrer det hele.

 

Silkeborg (Jyllandsringen)

Allerede ugen efter er der løb på jyllandsringen. Et løb, der minder meget om det løb på køreteknisk anlæg i Horsens, hvor jeg vandt sidste år, så forventningerne var da også rimelig store.

Igen var loftet 42 mand, og igen kørte vi sammen med H60/70 rytterne. Dem var der dog ikke helt så mange af denne gang. Der er points til top-11 i Master C, men jeg har planer om at køre med om sejren i dag.

Runden er 1,75 km med rigtig mange skarpe sving. Specielt med ca. 500-700 m til mål er der to 180 graders sving efter hinanden før der er et enkelt 90 graders sving ca. 250 m før mål. Henad langsiden mod opløbet er der en smule sidevind fra højre.

Vi skal køre 40 min + 2 omgange, og der er indlagte spurter efter 10, 20, 30 og 40 min.

 

Starten går, og jeg holder mig godt fremme. Der bliver lagt rimelig roligt fra land, og første omgang går lige med at finde ideallinjerne i svingene. Det er ikke alle der er lige gode til at finde dem, men generelt er folk meget bedre til at køre svingene end i D-klassen, hvor der altid var nogle, der slet ikke kunne finde ud af det.

Selvom jeg holder mig fremme i top-10 opdager jeg lidt for sent, at der er 4 mand der rykker. Jeg overvejer om jeg skal prøve at køre efter, men jeg sidder lidt for langt tilbage. Jeg får kørt mig frem i top-5, og venter på at der skal blive rykket, for så vil jeg gå med. Men der sker ikke noget, og de 4 får bare længere og længere snor. Hvis ikke der snart sker noget, så ser vi dem aldrig igen tænker jeg. Jeg har ikke lyst til selv at rykke, for jeg tror ikke, at jeg selv kan lukke hullet. Jeg skal helst have en eller to med.

Men langsomt mister jeg modet, og begynder at indse, at vi nu kører efter 5. pladsen. De 4 har næsten en halv omgang til feltet.

Jeg fortsætter med at holde mig fremme – hele tiden i top 10 og helst lidt længere fremme. Så kan man tage svingene fint og skal ikke bruge kræfter på at lukke huller.

Efter ca. 20 min er der to mere, som kører væk. Jeg tøver igen for længe, og er bange for selv at prøve at lukke. De 2 får et lille forspring, men ikke mere, end at der stadig er mulighed for at hente dem.

Nu skal jeg altså med, hvis der kører flere!

Efter ca. 30 min kører der endnu to ryttere, og denne gang går der ikke langt tid før jeg kører efter dem. De har kun 50 m, så jeg får hurtigt lukket, men feltet er strakt godt ud, og der går ikke lang tid før vi er ved at være lukket. Jeg tager en hård føring for at se om vi kan bevare et meget lille hul, men vi bliver lukket igen. Nu beslutter jeg mig for bare at spare mig til sidste omgang. Jeg har stadig rimelig gode ben, men det lille udbrudsforsøg kan godt mærkes.

Så må jeg enten prøve at køre solo ved de to 180 graders sving eller satse på spurten.

Med 3 omgang tilbage, bliver jeg lukket lidt inde, og pludselig falder jeg langt tilbage, og sidder nu som nr. 20-25 stykker. Jeg går ikke i panik, da jeg ved, at jeg godt kan køre mig op. Jeg skal bare bruge færrest mulige kræfter på det.

Der går en omgang, hvor jeg kun kommer nogle få pladser frem.

Der er stadig 6 ryttere ude foran, og det ser ikke ud til at vi kan nå de 2 af dem, så det er 7. pladsen vi skal kæmpe om, og det kræver altså en top-5 i spurten at få points.

På næstsidste omgang får jeg kørt mig yderligere et par pladser frem og på langsiden rykker jeg og kommer op i top 10 igen. I de næste sving overhaler jeg yderligere et par ryttere og ligger som nr. 7-8 stykker, da vi rammer de to 180 graders sving. Jeg kommer godt igennem dem, tager et par pladser, og sidder stadig med et godt overskud, da der flyver et par ryttere forbi med 300 m til mål. Jeg går med, og kan kun lige akkurat holde hjul. Vi overhaler en del ryttere, og på de sidste 100 m starter jeg min spurt. Der er stadig lidt power tilbage, men jeg kan ikke rigtig komme forbi rytteren foran mig. Dog får jeg lige akkurat kastet cyklen frem foran en rytter på målstregen – tror jeg nok.

Jeg tæller hurtigt. Umiddelbart tror jeg, at jeg er blevet nr. 4 i spurten, såfremt jeg når foran til sidst. Så der burde være 1 point for en 10. eller 11. plads.

Dog ser jeg efterfølgende at min chip ikke virker, så jeg må op i dommervognen og få dem til at kigge på målfoto. Det er dog en vanskelig opgave, for det er umuligt at se numrene på rytterne fordi solen står ind i kameraet.

Vi finder en rytter, der vist nok ligner mig, og kører i Give tøj, og de bliver ved med at sige, at jeg er blevet nr. 8. og at jeg er lige foran en Århus rytter.

Der er også en Randers rytter, som ser ud til at være blevet nr. 2 som ikke passer med resultatlisten, så de placerer mig foreløbigt på en 7. plads.

Så må vi altså alligevel have indhentet de to udbrydere, eller også er der rimelig mange, som har problemer med chippen.

Senere ser jeg, at det lader til, at de ikke har fået de 4 udbrydere med da de har talt placeringer, så min placering burde nok være 12 i stedet, og da de mente, at jeg var lige før en Århus rytter (og ikke fik overhalet den sidste rytter på målstregen), så tyder det på, at det i stedet for en CK Aarhus rytter, i stedet er en Aarhus MTB rytter, og at jeg så er blevet nr. 13 – og nok har misset et par ryttere, da jeg talte hvor mange der var kommet foran mig.

Jeg har efterfølgende skrevet til arrangørerne og bedt dem flytte mig ned på en 12. eller 13. plads, men jeg står pt. stadig på en 7. plads, hvilket jeg har det ret skidt med, da jeg så snyder andre for points. Så hvis der er en der læser det her, som kan hjælpe med at flytte mig væk fra points, så må I meget gerne gøre det.

 

Resultatet var ikke som jeg havde håbet, men det er vist min egen skyld, at jeg ikke fik lov til at køre om de sjove placeringer. Nogle gange kan man godt have lidt for meget is i maven. Men jeg kunne selvfølgelig også have brugt alt krudtet i starten og så blive hentet igen – men det havde nok været sjovere end at kæmpe om en 7. plads – selvom det stadig var et ret sjovt løb at køre. Kom bare med nogle flere af den slags!

 

Næste løb bliver dog i Frederikshøj om 14 dage, hvorefter det for alvor går i gang om 3 uger til Pinse Cuppen. Jeg glæder mig allerede. Også til at få et par holdkammerater med, da jeg har kørt som ene Give rytter i de to første løb.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply