Robert Kvistgaard

Løbsrapport Randers Bike Week, Hedensted (Master DM), Vejle, Fredericia 2021 – Robert Kvistgaard

 

Siden sidst

Det er efterhånden 5 mdr. siden, at jeg sidst har skrevet. Det er ikke fordi jeg ikke har kørt flere løb. Der har bare ikke været så meget overskud til at få skrevet. Jeg har brugt mange kræfter på mit nye job, og samtidig har jeg været ramt af en del sygdom mm. der har gjort, at formen ikke har været alt for god.

Som nævnt i mit senest opslag løb jeg ind i en ordentlig gang influenza og efterfølgende lungebetændelse i juni måned. Sommer ferien skulle derfor bruges til at få formen lidt op igen. Vi skulle bl.a. holde sommerferie med ”Danmark Rundt” på cykel, men desværre fik jeg problemer med mit knæ, og vi måtte stoppe efter 2 dage på cykel.

På trods af dette lykkedes det alligevel at få kørt godt 1500 km i juli, men pga. knæet blev det ikke til så mange af de korte intervaller. Herudover fik jeg i forbindelse med vaccinestik en hel uge, hvor jeg var sløv og ikke kunne træne ordentligt, så der manglede en del skarphed til efterårssæsonens første licensløb, etapeløbet Randers Bike Week, og forventningerne var også meget begrænsede.

 

 

Randers Bike Week 5.-8. august

 

1.etape (TT)

Der err 26 ryttere til start på enkeltstarten i Master C. Jeg selv havde fået ca. 30 min træning med TT-bøjler på min cykel. For mig er det bare noget der skulle overståes.

Jeg bliver nr. 20 i en tid, der ligger meget tæt på tidligere års resultater på enkeltstarten. Min holdkammerat Brian Lindbjerg bliver nr. 2 i en tid, der var ca. 1.30 min hurtigere end mig på de 10 km. Derfor var der heller ingen tvivl om, at hvis jeg på nogen måde kan hjælpe ham det mindste, vil jeg gøre det på de næste etaper.

2. etape

 

Denne etape er et kriterium på en 4,2 km rundstrækning, med en hård bakke, der skal køres 7 gange.

På 7. omgang bliver jeg sat på bakken, men da den går en smule i stå i feltet, kommer jeg op med godt 1 km til mål. Jeg når lige at få luft nok til at køre mig frem som nr. 8-10 i det sidste højresving. Herfra går det nedad mod mål. Jeg bliver overhalet af et par stykker, men kommer også forbi en rytter til sidst, og bliver nr. 11. Jeg når aldrig frem til Brian, som bliver nr. 3, og stadig er nr. 2 samlet.

 

3. etape

Rundstrækningen er 12,4 km og skal køres 7 gange. Der er 3 gode bakker på, dog ikke de værste bakker, men med 21 stk. vil det blive ren overlevelse fra mig.

Det går OK på 1. omgang, hvor der er 2 mand som kører væk, men dog bliver hentet senere. Allerede på 2. og 3. omgang sidder jeg og hænger på bakkerne, og kommer kun lige akkurat med op. Der er ikke så mange angreb, og generelt lukker den gule trøje alle forsøg ned.

På 4. omgang kæmper jeg endnu mere på bakkerne, og på sidste bakke før mål må jeg slippe. På dette tidspunkt er vi 21 mand i feltet. Foran mig bliver yderligere 2 mand sat, men jeg kan ikke komme op til dem, og de får igen tilslutning med feltet, mens jeg forbliver sat. Jeg tager den herefter med ro, og mister ca. 5 mi. Jeg bliver nr. 21 og ligger nr. 19 samlet.

Brian bliver nr. 16, og ryger ned på 3. pladsen i den samlede stilling.

Jeg kører i øvrigt det meste af løbet med en trøje, der er lynet op hel ned til navlen, og som bestemt ikke er særlig aerodynamisk. Desværre opdager jeg først dette, da jeg er kommet i mål.

 

4. etape

Jeg overvejer kraftigt, om jeg i stil med tidligere løb skal køre 4. etape, da jeg skal vente rigtig mange timer alene efter at Jacob har kørt. Samtidig er vejret også rigtig dårligt med nogle voldsomme regnskyl. Jeg beslutter dog at køre, da jeg har brug for træningen.

Vi skal køre 5 omgange a 15,6 km med 3 bakker på, hvoraf den 1. og den 3. er meget hårde.

Benene er overraskende lidt bedre end dagen før, og jeg kommer fint igennem de første par omgange, og faktisk er jeg i top-10 efter målbakken på 2. omgang. Jeg begynder så småt at tro på, at der er en chance for at komme med hjem. Måske kan jeg endda få hjulpet Brian lidt med at lukke huller eller andet. Dog er der pt. ikke brug for at lukke huller, da den gule førertrøje (Lars Knudsen fra Herning CK) lukker alt ned. Han er mega stærk, men virker ikke til at have den helt store power, men end udholdenhed der nok er bedre end de fleste Master A ryttere. Alt bliver bare langsomt lukket ned, og han sidder konstant i fronten af feltet. Brian er næsten 2 min efter førertrøjen, mens de er en del, der ligger tæt omkring de sidste 2 podiepladser.

Efterhånden begynder jeg at blive træt, og på 1. bakke på 4. omgang, bliver jeg sat, da der bliver åbnet op. Der er yderligere en rytter fra Århus, som bliver sat. Han får dog problemer med pedalen, så jeg må fortsætte alene.

På toppen er jeg 15 sek. efter feltet. Jeg er tæt på at opgive, men på en teknisk nedkørsel med en del sving giver jeg den alt hvad jeg har, og kort før 2. bakke kommer jeg faktisk op til feltet igen. Heldigvis går den lidt i stå på bakken og jeg kommer med op over. Jeg er dog sikker på, at jeg vil ryge på bakken op mod mål, så jeg må se om jeg kan hjælpe Brian lidt mens jeg stadig er her. Efter at have sundet mig et lille minut angriber jeg! Jeg vil prøve at se om jeg kan trætte den gule trøje, så Brian evt. kan komme væk fra ham på bakken, hvor han ikke er så stærk. Eller hvis Brian er stærk, kan han rykke op til mig, og jeg kan tage en føring frem mod bakken.

Jeg bliver langsomt lukket ned, men der går ikke lang tid før jeg angriber igen. Selvom han lukker mig ned langsomt, må han alligevel gå en del over syregrænsen for at gøre det. I alt angriber jeg 4 gange. Den ene gang, er det dog en anden rytter, der lukker mig. Men Brian bruger heldigvis ingen kræfter.

Jeg er total færdig og tæt på kramper, da vi rammer målbakken. Jeg slår hurtigt ud, og kører sidste omgang alene.

Brian bliver nr. 2 på etapen 12 sek. før den gule trøje, og beholder sin 3. plads i klassementet. Jeg selv bliver vist nr. 18 på etapen.

Alt i alt gik det nogenlunde som forventet. Jeg har en følelse af, at niveauet er blevet lidt højere i Master C, end det var i de første løb. Der er heller ikke så mange der er rykket op, og så er der kommet nye, stærke ryttere til. Men først og fremmest mangler jeg bare noget form, som jeg håvber på vil komme i løbet af de næste uger.

 

Hedensted (Master DM) 15. august

Jeg har aldrig kørt et DM på landevej før, og udsigten til succes er meget lille. Jeg er inden løbet meget i tvivl om jeg skal køre, da jeg kan se, at de første 10-15 ryttere der melder sig til kun er A- og B- ryttere, men jeg beslutter mig for at melde mig til, og tage det som en oplevelse, og se hvor stærkt de egentlig kører. Heldigvis kommer der også et par andre C-ryttere der melder sig til i H45 klassen som er min klasse. I alt er der 28 tilmeldte.

Vi skal køre noget længere end jeg er vant til. 9 omgange af 11,3 km. Dvs. godt 100 km. Samtidig er ruten i Hedensted den med flest højdemeter af alle pr. km. 168 hm er der på hver omgange, hvilket vil sige ca. 1500 hm i alt. Der er ikke noget tidspunkt på ruten, hvor det ikke enten går op eller ned! Ydermere er der en del sidevind på ruten.

Mit mål er at sidde med så længe som muligt og herefter blot gennemføre. Kunne jeg undgå at blive sidst var det en fin bonus.

Fra Give CK stiller også Flemming Nielsen op. Han er en af favoritterne, og ruten passer fint til ham. Kan jeg nå at hjælpe ham lidt vil det også være godt.

Jeg starter med at køre mig fint frem. Efter lidt tid kommer de første angreb, og jeg mærker straks, at rykkene er hårdere og mere vedvarende end i C-klassen. Første er der 2 der kører, herefter en enkelt, og så går det løs. Der bliver kørt hårdt ind mod rutens værste bakke, hvor der samtidig er sidmodvind. Vi bliver hurtigt spredt i 3 grupper. Jeg sidder i 3. gruppe, hvor vi er 8 mand. I staren føler jeg, at jeg godt kan følge med i denne gruppe, og tager en del føringer. Vi ligger i lang tid og jagter 2. gruppe. Langsomt begynder vi at miste tid, og efter 4-5 km smelter 1. og 2. gruppe sammen. Vi fortsætter jagten, men ind mod mål begynder vi at gå lidt i stå. Vi fortsætter med at køre rimelig stærkt, og jeg kører med rundt så godt jeg kan. Jeg bliver dog langsom mere og mere mærket, og ud på 4. omgang begynder jeg at sidde helt over, og på den hårde bakke bliver jeg sat som 1. mand.

Jeg kører en del alene, før jeg får selskab af en H50 rytter. Ham kører jeg med i nogle omgange før jeg bliver sat. Ude på 8. omgang, bliver jeg overhalet af de forreste med en omgang!

Jeg ruller i mål, total smadret, efter 3 timer. Ca. 28 min efter de forreste. Hold op, der er lang vej op til de bedste Master-ryttere i Danmark! Jeg bliver nr. 26 og er sidste mand der gennemfører. 2.30 min efter nr. 25.

Men jeg er trods alt godt tilfreds med at gennemføre, og skulle jeg finde på at køre DM igen, må målsætningen være ikke at blive sidst.

 

 

Vejle 22. august

Næste løb i Vejle er et ”almindeligt” løb. Ruten på 13 km havde en enkelt meget hård stigning (Refsgårde), og vi skal køre 6 omgange.

Jeg kender bakken alt for godt, da vi tit træner på den.

Formen er stadig ikke alt for god, så hver gang jeg kan komme med over bakken er en lille sejr. Med i dag har jeg Sune Boelskifte fra Give CK. Det er Sunes første løb i Master C. Han har tidligere kørt H40 og er noget stærkere end mig.

Der sker ikke det store på 1. omgang. Jeg kommer OK med op ad bakken, uden at køre all-out. På 2. omgang sker der lidt mere. Der er forskellige udbrudsforsøg og på et tidspunkt kører der 4-5 mand væk. De bliver dog hentet igen. Jeg kommer igen rimelig godt over bakken, og føler mig generelt rimelig kørende. Jeg tænker at det måske er muligt at komme helt med hjem, hvilket kunne være sjovt, da de sidste 500 m er meget tekniske med en del sving. Noget der burde passe mig godt. Men først skal jeg lige over bakken 4 gange mere.

På 3 omgang kører 2 mand væk. Jeg sidder langt fremme, og i en rundkørsel i starten af 4. omgang kører jeg mig helt frem. Jeg angriber ikke, men kører bare igennem rundkørslen så hurtigt jeg kan. Jeg kigger bagud og jeg har et kæmpe hul. Jeg fortsætter med at holde et godt tempo. Så kommer Frank Skaaning fra Silkeborg op til mig, og vi kommer hurtigt op til de 2 i front. Vi er nu 4, men feltet er ikke langt efter. Vi kører godt til, og jeg tager et par gode føringer. Jeg passer dog på med ikke at gå for dybt, da der kun er et par km til vi rammer bakken.

Desværre kommer vi ikke afgørende væk, og på nedkørslen før bakken bliver vi hentet. Jeg holder mig fremme, og kommer godt ind på bakken. Jeg får lige akkurat kæmpet mig op. Mit lille udbrudsforsøg har kostet lidt.

Til gengæld er Sune godt kørende og han kommer væk i en 4 mandsgruppe. Jeg selv kæmper nede bagerst i feltet. De 4 mand bliver dog hentet igen, og i stedet kører der 5-6 mand væk. Jeg holder ikke så meget styr på hvad der sker oppe foran, da jeg har nok med at holde hjul nede bagved. Pludselig ser det dog ud til, at der kun er en mand fremme – og det er Sune! Stærkt kørt, tænker jeg. Hvem der bare havde hans ben. Jeg kommer dog med op ad bakken på både 4. og 5. omgang, og er nu kun en enkelt gang fra at komme med hjem til finalen.

Ind mod mål bliver der kørt virkelig stærkt, og pludselig er feltet delt i 3-4 små grupper. Jeg hænger i sidste gruppe, men langsomt kommer der samling igen. Sune er også blevet hentet.  Jeg når lige at få lidt luft inden vi rammer bakken for sidste gang. Jeg får ikke kørt mig frem, og starter nede i den tunge halvdel. Der går ikke mange sekunder, før jeg kan mærke en krampe i baglåret komme snigende. Jeg holder på, men hurtigt må jeg gå ned i kadance. Vi mangler stadig halvdelen af bakken, og nu kommer krampen for fuld kraft. Jeg må stoppe helt op og køre ind til siden. Jeg kommer af cyklen og får strukket lidt ud. Herefter ruller jeg modsat ruten ind for at se om jeg kan nå at få afslutningen med. Det ender i en spurt mellem 29 ryttere, og Sune bliver nr. 6.

Der er stadig et stykke før det bliver rigtig sjovt. Dog går det lidt fremad med formen.

 

 

Fredericia 4. september

14 dage efter er der løb i Fredericia. Som noget nyt har to klubber delt klasserne med sig, så nogle skal køre i Middelfart (bl.a. Jacob), og nogle skal køre i Fredericia. Jeg selv havde foretrukket ruten i Middelfart hvor der er et grusvejstykke på. Ja, faktisk er der 2 stykker på hver omgang i år. Men med min nuværende form, kan det godt være at jeg vil have større chance for at komme med hjem i Fredericia.

Ruten er 9,1 km lang og vi skal køre 8 omgange. Der er en lang, men ikke særlig stejl bakke ude midt på ruten på en stor vej, og så en lille hård bakke, der flader ud op mod mål. Der er også en del vind. Dog ikke så meget direkte sidevind. Der er 37 tilmeldte ryttere.

Brian Lindbjerg kører også i dag, og han er rigtig godt kørende. Allerede på 2. omgang kører han væk sammen med endnu en rytter. Jeg holder mig bare i ro nede bagved, og koncenterer mig om at spare på kræfterne. Det ser ud til at de hurtigt får et godt forspring, og på 3. omgang ser vi dem ikke mere. Til gengæld kører der yderligere 4 ryttere væk, og de får også lov at køre godt væk.

Jeg selv må kæmpe hver eneste gang på den lille hårde bakke op mod mål, og nogle gange har jeg det også rigtig svært på den lange bakke midt på ruten. Men jeg kommer med ud på sidste omgang. Ud på den store vej bliver der rykket en masse, og pludselig er der 4-5 mand der kommer væk. Der bliver kørt stærkt ind mod målbakken, og jeg selv får, på trods af, at jeg er max presset kørt mig frem. Vi er tæt på at hente den lille gruppe. På bakken bliver der kørt stærkt og vores gruppe bliver flået i stykker. Jeg kommer nogenlunde med op. Jeg er i hvert fald ikke sidste mand. Der er en del fra vores gruppe, der er kørt væk, og jeg koncentrerer mig bare om at holde hjul. Da rytteren foran mig går lidt død, får jeg kørt mig lidt frem til et andet hjul, og ind mod mål er vi en lille gruppe på 5-6 mand, som kæmper om feltets sidste placeringer. Jeg bliver nr. 3 i denne spurt og slutter på en 17. plads.

 

Endnu en bekræftelse af at jeg stadig mangler lidt før der kan komme points på kontoen igen. Men med et 3 Dage i Nord der ligger sidste i oktober, er der stadig en chance for at jeg kan nå at komme i form.

Målet for de sidste løb er derfor at få points i mindst et løb, og gerne flere. Der kommer nok løbsrapporter fra disse løb en gang mellem jul og nytår.

Rigtig god jul til alle, som læser med!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply