Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/licenscykling.dk/public_html/wp-includes/pomo/plural-forms.php on line 210
Løbsrapport Vejle, Hobro og Give 2022 – Robert Kvistgaard – Licens Cykling
Robert Kvistgaard

Løbsrapport Vejle, Hobro og Give 2022 – Robert Kvistgaard

Foto: CykelFoto

 

 

Efter mit uheldige exit i Hanstholm, har jeg fundet mig en ny (brugt) cykel. Det var dog ikke nemt at finde en i Danmark, så jeg måtte til Tyskland, hvor jeg fandt en Cervelo S5 fra 2018 på www.buycycle.de.

Det var ikke meningen, at jeg skulle have ny cykel før om et par år, og det var bestemt heller ikke i mit budget for 2022.

Men jeg var ret sikker på, at min Storck aldrig ville blive til cykel igen, så planen var at sælge delene på denne, samt hjulene på den nye cykel og sammen med en lille udbetaling fra forsikringen nok ville kunne dække 75% af prisen på den nye cykel.

Men nu viser det sig, at forsikringen vil prøve at lave stellet ved en carbon reperatør, så vi må se hvad det ender med. Måske bliver Storck’en degraderet til vintercykel.

Men da der gik en del tid med at få købt cyklen og der samtidig gik 10 dage før den blev leveret, så måtte jeg ud og låne en cykel til disse 3 løb. En stor tak til Kristian Danielsen, som havde en Storck stående magen til min, som han har lånt mig.

 

Vejle

Vi er 41 rytter i Master C, som har samkørsel med 13 H60 ryttere. Ved start finder jeg så ud af, at vi også har samkørsel med Master B, hvor der er 15 ryttere. Dvs. i alt 69 ryttere til start. Der er points til top-13.

Det blæser en del, og der er ingen tvivl og der er en del sidevind på ruten. Bl.a. med ca. 3-4 km til hvor der er ca. 1,5 km på en fuldstændig åben vej, hvor vinden kommer direkte ind fra venstre. Herefter drejer man næsten 180 gr. Og der er medvind ind mod mål.

Der er også en hård bakke på, der kommer efter ca. 4 km på den 13 km lange rundstrækning vi skal køe 6 gange.

Med samkørsel med Master B, vil den helt sikkert blive splittet. Hvis ikke på bakken, så på sidevindsstykket.

Jeg har i dag en holdkammerat i Ciaran Sean Kelly, som virker til at være godt kørende.

Jeg får en OK start og holder mig godt fremme, og er fast besluttet på at komme godt ind på stigningen. Det lykkedes, og jeg kommer fint med op. Feltet bliver trukket lidt ud efter toppen, men der kommer fin samling på feltet, da vi drejer til venstre ind på vejen med sidevind. Der er lige ca. 1,5 km først, hvor der er en del træer, der skærmer vinden, før vi rammer det åbne stykke.

Jeg sidder som nr. 15-20 stykker, men bliver lukket lidt inde, og daler ned som nr. 25-30. Jeg forsøger hele tiden, at lede efter huller, hvor jeg kan køre mig frem, men det er svært på den lille vej. Så jeg kommer ind alt for langt tilbage, da vi rammer sidevinden.

Den bliver lynhurtigt trukket ud på en lang række og vi sidder som perler på en snor i højre side af vejen. Jeg har et lille overskud, men ved også at det er selvmord, at prøve at køre mig frem nu.

Så begynder hullerne at opstå. En rytter et par pladser for mig, kan ikke holde hjul. Jeg bruger en tændstik på at lukke hullet, men der er allerede et nyt hul et par pladser længere fremme. Jeg kører all-out for at prøve at lukke, men da jeg kommer op til at par ryttere, er der igen hul foran. Jeg råber at vi er nødt til at lave vifte, men der går et stykke tid, før folk indser at der skal køre viftekørsel, og så er det for sent. Vi er 10-15 ryttere, hvor de fleste kører med rundt, men foran forsvinder frontgruppen langsomt væk. Jeg vil tro at de er ca. 20 ryttere, og der sidder helt sikkert en del Master C ryttere der. Ca. 10 må der sidde tænker jeg, heriblandt Ciaran.

Jeg prøver at holde lidt gang i den, men hurtigt indser jeg, at det bliver næsten umuligt at hente frontgruppen. Så jeg sparer lidt kræfter til bakken på 2. omgang. Vi er ca. 20 i vores gruppe.

Jeg kommer fint med over bakken, og har et lille overskud, hvis der skulle komme huller på toppen hvor der er side-modvind.

Da vi kommer ud på sidevindsstykket bliver der kørt vifte, men der er mange, der ikke vil køre med, og der er heller ikke helt plads til alle på viften. Jeg kører med rundt, for ikke at komme ned på ”dødens vifte”. På et tidspunkt da jeg rammer fronten smider jeg den helt over i højre og giver gas i 30 sek. for at se om vi kan få smidt noget af dødvægten. Kan vi få gruppen ned på 5-10 mand vil det være meget nemmere at få gang i et samarbejde, og måske hente nogle ryttere der bliver sat fremme i frontgruppen er min tanke.

Vores felt bliver også strukket helt ud, men jeg tror ikke der er nogle der bliver sat for alvor.

I stedet går den lidt i stå og der begynder at komme en del små angreb. På 3. omgang kører der 3 mand væk. De bliver til 4 mand, og vi ligger længe og jagter dem. Vi har dem i syne næsten hele tiden, men kan ikke få lukket dem helt ned. Til tider kører næsten alle med rundt og til tider går den i stå, og der kommer små angreb.

Først på 5. omgang kommer vi tæt på gruppen foran og langsomt får vi kontakt til dem. Der er begyndt at falde lidt folk fra i vores gruppe, og vi kun ca. 15 mand tilbage.

Da vi kører ud på 6. omgang bliver der igen rykket, og jeg vælger at køre med. Vi er 4, som får et lille hul på 10-15 sek, men da vi begynder at nærme os bakken, går den lidt i stå, og vi bliver hentet igen.

Vi kan se en del ryttere foran, og det kunne godt være folk fra frontgruppen. Jeg kæmper mig op af bakken som nr. 5-6 stykker, og kort tid efter kommer vi op til 5-7 ryttere. Jeg kan se, at det hovedsageligt er Master C ryttere, heriblandt Ciaran.

Pludselig kan jeg mærke en lille krampe komme snigende, og jeg må lige holde lidt igen. Den er dog hurtigt væk igen, og jeg begynder at tænke på finalen. Jeg har ikke det store overblik over hvor mange Master C ryttere der er ude foran. Et sted mellem 3 og 8 må der være.

Jeg beslutter mig for, at jeg er nødt til at prøve noget ude i sidevinden. Enten selv at rykke, eller kører med hvis der kører flere ryttere.

Jeg kommer fint frem, og til at starte med bliver der kørt viftekørsel. Men så er der en BCC rytter der rykker. Kort efter endnu en. Jeg tænker, at det er nu eller aldrig, og rykker efter. Der går 20-30 sek., så er jeg oppe hos den første rytter. Han melder hurtigt ud, at han ikke har meget at køre med, og jeg må tage de længste føringer. Vi har ca. 5-7 sek. op til rytteren foran. Jeg overvejer om jeg skal prøve at rykke op til ham, men fortsætter samarbejdet med min følgesvend, der er begyndt at tage lidt længere føringer.

Vi holder afstanden til rytteren foran. Bagved er feltet ca. 10 sek. efter. Med små 1000 m til mål kan jeg se en lille gruppe være på vej op bagfra. Jeg sidder heldigvis på hjul, så jeg når lige at trække luft ind, og kommer akkurat med, da 2 mand flyver forbi bagfra. Min følgesvend kommer ikke med, og vi er nu 3 mand. Vi når ikke rytteren foran, men skulle gerne holde feltet bagved. Pludselig går den i stå. Jeg kigger bagud, og kan se en masse ryttere være meget tæt på. Der er ca. 400 m til mål. Jeg tager en hurtig beslutning og åbner en lang spurt. Jeg kan nok alligevel ikke slå de 2 andre, så det er bare om at holde feltet væk.

Jeg får faktisk et lille hul, og kører bare all-out mod stregen. På de sidste meter går de 2 andre som forventet forbi mig, og 10 m efter stregen er jeg overhalet af de første 4-5 stykker fra feltet. Det var den helt rigtige beslutning at starte en lang spurt!

Jeg ser efterfølgende, at de har været 5 mand ude foran, og jeg bliver dermed nr. 9 og får 3 points, så jeg nu er oppe på 7 points. Ud fra hvordan det så ud efter 1. omgang, er jeg meget tilfreds med resultatet, og jeg synes at jeg får vist, at jeg godt kan være med fremme hvor det er sjovt.

 

 

Hobro

Vi er 47 tilmeldte (points til top-14), og skal køre 5 omgange a 14,4 km. Der er lidt små bakker på ruten, herunder målbakken, og så er der lidt vind flere steder på ruten. Der er ikke længere stykker med direkte sidevind, men der er et godt stykke efter start med side-medvind der går over i side-modvind og til slut modvind ind mod målbakken, hvor der er lidt sidevind fra venstre.

Min plan er at spare lidt på kræfterne i dag, da jeg satser mere på løbet i morgen på hjemmebanen i Give.

Vi starter, og der er hurtigt en der rykker. Vi starter med medvind, og der bliver kørt stærkt. Jeg sidder fint med fremme, og holder mig ude af problemer.

Der kommer samling igen ind mod målbakken, hvor der er nye forsøg. 2 mand kommer væk henover bakken. Jeg holder mig fint fremme, og benene føles ok.

De 2 bliver hentet igen, og det er igen samlet da vi går ud på 3. omgang. Men så sker der noget. Der bliver kørt stærkt på bakken og efterfølgende i sidemedvinden, og feltet bliver strakt ud. Jeg sidder nede som nr. 25-30 stykker. Benene er begyndt at kunne mærkes. Pludselig er der hul og 7-8 mand kører væk. Jeg koncentrerer mig bare om at komme med feltet. Der kommer samling på igen, og da vi skal op af målbakken for 4. gang, er jeg ved at blive sat. Jeg dumper helt ned bagerst i feltet, der nu tæller ca. 30 ryttere. Der bliver igen kørt stærkt i side-medvinden, og der opstår små huller. Pludselig er der hul et par pladser foran mig, og jeg må køre all-out, for lige akkurat at komme med feltet igen. Bag mig er 7-8 ryttere sat. Men den går i stå igen i modvinden, og de kommer op bagfra.

På et tidspunkt kører Lars Knudsen fra Herning væk. Han er nok feltets stærkeste rytter, og som ventet ser vi ikke ham igen.

Der bliver ikke kørt så stærk på 5. omgang, hvilket jeg er godt tilfreds med, da benene virkelig er ved at blive tunge. Jeg begynder at overveje, om man skulle prøve at køre væk i modvinden, hvor den godt kan gå helt i stå i feltet.

Men der er flere ryttere der kommer mig i forkøbet, og farten går op, og det meste bliver lukket ned. Dog er der en enkelt rytter, som får et hul.

Vi nærmer os opløbet, og jeg får kørt mig fint frem som nr. 8-10, da vi rammer målbakken.

Jeg holder mig helt ude i højre, for at få lidt læ i sidevinden. Jeg falder lidt tilbage, men finder et godt hjul. Med 300 m til stregen er jeg nr. 13-15 stykker, og der er stadig lidt kræfter i benene. Desværre går farten ned for ham jeg ligger på hjul af, og med 200 m til mål, er jeg nødt til selv at gå ud i vinden. Jeg giver den bare alt hvad jeg har, går forbi og lægger mig over i højre side igen. Jeg holder faktisk min placering lige indtil 10 m før mål, hvor der kører 2 ryttere forbi mig i venstre side. Jeg gør et amatøragtigt forsøg på at kaste cyklen frem, men de kommer begge forbi mig.

Rytteren som kørte væk i modvinden holder også hjem, og jeg bliver nr. 14 i feltets spurt og dermed nr. 16. Dvs. at jeg lå til points indtil de sidste 10 m.

Efter løbet er jeg godt tilfreds med resultatet, ud fra hvor dårlige ben jeg havde. Men også lidt bange for at benene er lige så dårlige dagen efter.

 

 

Give

Så er der efter 2 års pause (pga. Corona og DM) igen løb i Give. Jeg har glædet mig til dette løb.

Vi er 52 til start, og der er dermed points til top-15. Mit mål er at prøve at køre efter en Top-5. Enten ved at gå i udbrud, eller også ved at køre væk med ca. 4-5 km til mål, lige efter løbets hårdeste bakke.

Der er lidt vind, men ikke noget, der kommer til at få den helt store indflydelse. Der er medvind ind mod mål, hvor der også er en lille bakke, der flader ud med 800 m til mål, men fortsætter med at stige 1-2% indtil 300 m før mål.

Vi skal køre 4 omgange a 18,4 km.

Jeg starter med at køre mig godt frem. Der går ikke længe før første mand kører. Der bliver kørt stærkt, og pludselig er der 5 mand med et lille forspring. Jeg sidder godt fremme. Der er lidt modvind, og jeg søger læ før vi drejer til venstre efter ca. 2 km. De 5 i front har ca. 10 sek.

Jeg sidder nu perfekt til et angreb. Så kører der en BCC rytter, og jeg når lige at tænke, at det ikke er godt, og at jeg skal køre efter. Men igen går der får lang tid, og jeg begynder at tvivle på, at jeg kan lukke op til ham, og så bliver jeg siddende. Jeg ved godt, at jeg snart skal med, hvis ikke de 6 i front skal køre væk.

Kort efter kører der 2 mand, og da der kører endnu en, kører jeg endelig med. Jeg får lukket. Vi har dog stadig lidt op til de 2 mand foran, og nok 30 sek. op til de 6 i front. Der kommer en rytter op bagfra, så vi nu er 3. Men vi bliver hentet igen, af et felt der er kommet op i fart. Den ene af de to foran falder fra og bliver hentet, så der nu er 7 mand foran.

Ikke lige den optimale situation, og jeg sidder og ærgrer mig over, at jeg ikke kørte med, da 6. manden kørte. Jeg er sikker på, at jeg kunne have kørt med.

Der bliver kørt et nogenlunde tempo resten af omgangen, og flere steder kan vi stadig se frontgruppen.

Ind mod mål, tager jeg chancen og kører jeg væk. Det er nu eller aldrig, hvis vi skal se frontgruppen igen. Vi er 4 mand, der kommer væk. Jeg tager en rigtig lang føring med 500-600 watt, men vores gruppe går hurtigt lidt i stå, og jeg skal lige sunde mig lidt før jeg kan føre igen, men da jeg kan se, at de er tæt på at hente os bagfra, sparer jeg på kræfterne. Jeg kigger ned på min Garmin. 303 watt NP for den første halve time. Der er virkelig blevet brændt nogle tændstikker af, og absolut ingenting har jeg fået ud af det!

Jeg tror ikke længere på at der er nogen chance for en top-5, og jeg beslutter mig for at køre afventende de næste 2 omgange.

Der sker heller ikke det store, og jeg sidder bare og venter på finalen. Hvornår skal jeg prøve at køre væk? Eller skal jeg vente på spurten? Nej, fandeme nej. Jeg vil måske lige kunne få points ved at køre spurten, men jeg vil hellere prøve at køre offensivt, og så må det bære eller briste.

Foto: CykelFoto (man kan lige skimte mig, hvis man kigger godt efter)

 

Så da der bliver rykket ud på den store vej med ca. 12 km til mål kører jeg med, og vi kommer 4 mand væk. Men igen går den lidt i stå, da de andre ikke kører stærkt nok i deres føringer. Når man skal prøve at komme væk i en mindre gruppe, mener jeg, at den rigtige taktik er, at alle kører næste all-out de første 5 min, og så må man herefter revurdere og hvis man har fået hul, finde det rette tempo, man kan holde resten af løbet. Men den går lidt i stå, og vi bliver hentet igen. Jeg føler stadig, at jeg har lidt i benene. Jeg har fået brugt 4-5 tændstikker, men har stadig en enkelt eller 2 tilbage. Benene er i hvert fald en del bedre end i går.

Så jeg beslutter på at sætte alt på et bredt og prøve at køre væk med 4-5 km til mål, lige efter bakken op mod Hammer kirke. Men der er desværre en, som kommer mig i forkøbet. Men det er måske meget godt, for feltet reagerer prompte, og han bliver hentet igen.

Så kommer der en lille bakke, hvor jeg får kørt mig frem. Men der er allerede 2 mand der er kørt efter, og der bliver dannet en 3-mandsgruppe. De har 8-10 sek. forspring, da jeg endelig kommer frem og kan kører efter. Jeg accelererer og får hurtigt et hul. Der er nu 2000 m til mål. Den ene af de 3 er gået i stå, og jeg bruger ham som sigtepunkt og flyver forbi. Jeg får lukket til de 2, men det har kostet, og jeg må sætte mig på hjul. Der bliver kørt stærkt, men feltet er også strakt godt ud bagved. Den skal gå i stå bagved, hvis vi skal have en chance. Vi rammer bakken, og der går ikke længe, før der kommer et par ryttere op bagfra. Feltet er næsten samlet. Jeg prøver at gå med, men indser hurtigt, at der ikke er mere at køre med, og så kommer feltet blæsende forbi. Jeg trækker ind i siden, og da de første 15 mand er kørt forbi opgiver jeg, at komme med, og triller i stedet til mål som nr. 35.

Ikke lige det jeg havde håbet på, men det kan jeg takke mig selv for. Næste gang, der kører mere end 3-4 mand væk, og jeg sidder i en position, hvor jeg kan angribe, så skal jeg fandeme gøre det! Benene var gode i dag – de bedste jeg har haft i denne sæson, så jeg tror på, at jeg kunne have kørt hjem med udbruddet, hvis jeg havde kørt med.

 

Heldigvis er der løb igen i Fredericia på søndag, hvor vi prøver igen.

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply