Robert Kvistgaard

Løbsrapport Århus 17. august 2019 – Robert Kvistgaard

 

Efter et fint resultat i Kolding, følte jeg mig klar til resten af sæsonen, hvor jeg gerne skulle ud og kæmpe om points i hver eneste løb. Jeg fik trænet godt i ugen efter. Måske endda lidt for meget, med nogle hårde træningspas onsdag og torsdag, før næste løb i Århus om lørdagen.

 

Århus

Jeg husker løbet fra sidste år, hvor jeg lige var på vej tilbage efter min brækkede nakke, her fik jeg altså seriøs køretur. Faldt af på 1. omgang og sluttede 20-30 min efter de forreste, selvom jeg kørte fuld gas resten af vejen i små grupper. Jeg husker ruten som meget hård, med masser af lede stigninger, og masser af sving.

Ruten er godt 18 km lang, og vi skal køre 5 omgange. I alt godt 90 km med over 1000 hm. Der er 4 gode bakker på, og et lille modvindsstykke ned mod opløbssvinget, der kun er 150 meter før mål.

Måske de mange højdemeter havde skræmt nogle folk væk, for der var kun 33 ryttere til start. Nogle færre end i Kolding i ugen før. Der var således points til 11.

Vi var to fra Give CK. Kim Thomsen og mig. Jeg fik sagt til Kim inden start, at det nok ikke var et spørgsmål om vi ville blive sat, men mere et spørgsmål om hvornår vi ville blive sat.

Jeg havde en forhåbning om at kunne sidde med et par omgange, og så falde fra sammen med en god gruppe, der i bedste fald ville kunne komme ind og kæmpe om de sidste points.

Igen i dag er der regnvejr, og min opvarmning bliver ikke så lang da jeg søger læ for regnen i lang tid. Under opvarmningen har jeg lidt problemer med min wattmåler. Jeg synes at den viser lidt høje tal i forhold til min puls. Men måske jeg bare havde gode ben? Jeg får den kalibreret, men synes stadig at wattene er lidt høje.

Starten går og jeg kommer lidt skidt fra start. Oppe foran kører førervognen væk, men slet ikke langt nok væk, så de forreste får godt med motopace, og farten bliver høj. Jeg når lige at tænke, at hvis bilen bliver ved med at ligge så tæt på, så knækker feltet snart. Heldigvis får bilen fart på og kører væk. Der går ikke lang tid før første stigning kommer. Jeg får kørt mig lidt frem. Farten er høj, men jeg kan mærke at benene er gode. Efter bakken fortsætter det med at gå stærkt, og der er flere angrebsforsøg. En enkelt rytter får hul, men der er flere der falder fra bagfra. Kim og jeg sidder fint med. Der går ikke lang tid før vi er nede på ca. 20 ryttere i feltet. Jeg kigger på min wattmåler. Efter 25 min er jeg på over 300 watt i NP. Men det føltes ikke så hårdt, som tallene antyder. Måske der alligevel er chance for points i dag?

1.omgang går hurtigt. Der er virkelig mange sving, masser af stigninger og nedkørsler, så man skal hele tiden koncentrere sig. Samtidig regner det rigtig meget, og jeg er allerede gennemblødt.

På et tidspunkt kører der yderligere 2 ryttere væk, og der er nu 3 mand ude foran. Der bliver kørt stærkt på et par af bakkerne, og pludselig sidder vi kun 14 mand tilbage i feltet. Jeg har selv ingen problemer med at sidde med på bakkerne indtil nu. Langsomt bevæger jeg mig frem i det lille felt, og begynder at tage del i føringerne. Vi er stadig for mange til, at alle vil være med til at arbejde, men jeg forsøger at få folk til at køre med rundt. For det meste er der 5-10 mand der gerne vil køre med rundt, men der sidder konstant 4-5 ryttere bagerst uden at ville deltage. Jeg vil derfor ikke selv køre med rundt, men lader mig en gang imellem falde bagud for at få flere med. Kim derimod arbejder ufortrødent videre i front og køre stort set med rundt hele tiden. Specielt på bakkerne er Kim stærkt kørende og han sætter sig frem på de fleste bakker og holder et højt jævnt tempo. På bakkerne holder jeg mig lidt længere tilbage, hvor jeg kan se at 2-3 af rytterne i vores gruppe har det hårdt.

Udbryderne er langt ude af syne, og jeg tænker egentlig ikke at vi vil se dem igen, så længe vi ikke kan få gang i en organiseret jagt.

De næste par omgange ligner meget hinanden. Jeg prøver at komme med frem på de tekniske stykker og efter bakkerne, og de få steder hvor der er lidt sidevind. Her kører jeg med rundt, for at se om ikke vi kan få siet nogle fra. Benene er fortsat gode, og jeg har ingen problemer med at lukke de små huller, der nogle gange opstår.

På et tidspunkt nærmer vi os en enkelt rytter, og pludselig kan jeg se at han har orange numre. Jo, den er god nok. Så er der kun 2 tilbage i front. Men hvor langt foran de er ved jeg ikke.

Da vi kører ud på sidste omgang er vi 13 mand tilbage i feltet og altså 2 mand ude foran. Jeg skal altså bare køre fra 4 mand, så er der points. Som sagt kan jeg fornemme at der er et par stykker der hænger gevaldigt på bakkerne, når Kim sætter sig op at føre. Samtidig får vi at vide, at der er 40 sek. Op til udbryderne, så måske vi alligevel kan hente dem.

Så lidt før en bakke, kører jeg mig frem, og kommer først ind på nedkørslen, hvor jeg får et lille forspring på et par sek. Jeg lader mig indhente i starten af bakken, men holder mig fremme, og går med, da der bliver rykket. Kim er også godt med fremme, og pludselig er der hul bag Kim, mig og et par andre ryttere. Vi fortsætter det høje tempo. Bakken flader lidt ud. Vi har måske 2-3 sek. Nede bagved er feltet godt sprængt. Rytteren foran mig sætter yderligere tempo på. Jeg mener at det er Kasper Strøm fra Holstebro. Jeg går med, men bag mig hænger Kim og den anden rytter lidt.

Vi sænker farten lidt, og de kommer op igen. De næste er dog ikke langt efter, og kort efter er vi hentet igen. Det havde været fedt at komme afsted 4 mand der, men den gik ikke. Men trods alt et godt tegn før de sidste par bakker.

På en bakke ca. 10 km før mål, bliver der igen rykket. Jeg sidder lidt langt tilbage, tredjesidst i gruppen. Da vi er godt halvvejs oppe. Laver rytteren foran mig hul foran sig. Jeg bliver siddende. Jeg har stadig et godt overskud, og føler mig sikker på at jeg selv kan lukke hurtigt, hvis rytteren foran mig ikke kan. På toppen er vi nok 3-4 sek. Efter. Der kommer en lille nedkørsel. Jeg får lige pusten. Jeg kan godt fornemme at han er ved at være færdig. Bagved er der yderligere 2 ryttere der er sat. Da der kommer en lille kontrabakke træder jeg an og spurter forbi. Der går ikke mere end 30 sek. Så er jeg oppe i frontgruppen, hvor de så småt er ved at få gang i et samarbejde. Jeg kører straks med rundt i rulleskiftet. Vi skal ikke have de 3 ryttere op bagfra. Længe ligger ham jeg kørte fra 50-100 meter bag os, men pludselig forsvinder han ud af syne.  Vi er 10 mand i gruppen, men der er kun points til de 9 af os.

Der kommer endnu en bakke, men her er det som om at folk er tilfredse, og der bliver ikke rigtig rykket. Efter bakken holder vi et nogenlunde tempo. Det er dog stadig ikke alle der vil køre med rundt. Jeg kigger mig bagud, men kan ikke se skyggen af de 3 mand der blev sat. Jeg beslutter mig også at sidde over de sidste km. Lige pludselig kan vi dog se de 2 mand forude, og det giver lige ekstra liv til gruppen for en stund, men så går den i stå igen, og folk begynder at forberede sig på en spurt.

Oppe foran kører den ene udbryder fra den anden. Da vi mangler 1000 meter er der modvind ind mod opløbssvinget. Vi er ikke så langt fra den ene rytter. Pludselig bliver der angrebet. Jeg kommer med i 5.-6. position. Der opstår små huller. Jeg holder fint hjulet, og føler stadig at jeg sidder med et lille overskud. Nu gælder det bare om at time spurten frem mod opløbssvinget.

Farten er fortsat høj, da der stadig er små huller foran mig. Med 150 meter til opløbssvinget åbner jeg op, og går ud i vinden. Jeg kommer forbi et par ryttere. Lige inden svinget overhaler jeg også den ene udbryder, og jeg kommer ind i svinget i 4.-5. position. Ind mod mål ligger jeg nr. 4, på hjul af Kasper Strøm fra Holstebro. Pludselig går han død, og jeg kører forbi ham. De forreste to, Søren Jansen fra Vejle, og Thomas Søndergaard fra Silkeborg, er for langt foran. Men jeg holder lige akkurat 3. pladsen i spurten, selvom Mathias Christensen fra Aalborg kommer stærkt bagfra på de sidste meter.

Efter løbet er jeg noget overrasket over min egen præstation. En 4. plads på den vel nok hårdeste rute i efteråret, og havde vi bare arbejdet lidt bedre sammen, havde det måske blevet til et podie. I hvert fald var vi kun 7 sek. efter vinderen Mathias Panduro Pedersen fra Skive. Kim blev nr. 9.pladsen giver 10 points til kontoen, der nu er oppe på 17. Kun 3 points fra mit sæsonmål.

Jeg kørte med 268 watt i NP over godt 2 ½ time, og jeg var ikke i problemer på noget tidspunkt. Det tegner meget godt til de næste løb.

Det næste er i morgen, hvor jeg skal køre i Brædstrup. Et løb jeg har set noget mere frem til end Århus, men nu må vi se om resultatet kan blive lige så godt. Målet er at få points. Det burde kunne lade sig gøre, selvom træningen i denne uge har været meget sparsom. I det mindste kommer jeg med helt friske ben.

 

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply