Robert Kvistgaard

Opfølgning på sæson 2018 og målsætninger for sæson 2019 – Robert Kvistgaard

 

Her 3 mdr. efter sæsonen sluttede, vil jeg lige komme med en lille opdatering på min sæson, som jeg vist godt kan sige ikke gik helt, som jeg havde håbet. Samtidig vil jeg se frem mod sæsonen 2019.

 

 

Opfølgning på 2018

Min optakt til 2018 sæsonen var ikke speciel god. Jeg havde været stresset på arbejde, og kort før sæsonstart besluttede jeg, at opsige min stilling som regnskabschef, for i stedet at tiltræde i en nyoprettet stilling som controller, så snart vi havde fået en ny regnskabschef. Op til denne beslutning blev det ikke til helt så meget træning, som jeg havde håbet på, og derfor manglede jeg en del timer på cyklen i februar og marts, i forhold til hvad jeg havde regnet med.

Ydermere fik jeg voldsomme smerter i skulderen og ryggen op til sæsonstarten i Rødekro, så jeg måtte springe dette løb over.

Jeg startede derfor sæsonen med 3 dage i Nord, hvor jeg stadig var præget af mine skuldersmerter. I Hjørring er jeg uheldig med at min saddel tipper fremover efter at have ramt et af de utallige huller i vejen. Jeg er dog tæt på at blive sat på det tidspunkt, så skuffelsen over at udgå er ikke så stor.

I Hanstholm bliver jeg sat på 2. omgang, men gennemfører, og jeg er egentlig rimelig tilfreds med min placering som nr. 15.

I Aalborg går det også OK. Her kommer jeg akkurat med feltet hjem, men har intet at spurte med, så det bliver kun til en 28. plads.

Men alt i alt var jeg rimelig tilfreds. Trods en skidt optakt var jeg kommet i gang, så nu skulle jeg se fremad, og første mål om at komme med feltet hjem var trods alt lykkedes.

Men så sker der det, at jeg på en træningstur kører direkte ind i en bil, der trods ubetinget vigepligt kører lige ud foran mig og to andre ryttere. De to andre når at undvige, men jeg hamrer baghovedet ind i den holdende bil, og brækker nakken.

Det var selvfølgelig ikke så sjovt de næste par dage på sygehuset, og jeg var ret sikker på at min sæson var helt slut, da jeg fik at vide, at nakken var brækket, og at jeg havde skader på mange af min ryghvirvler samt en diskusprolaps, og at jeg skulle have halskrave på i mindst 3 mdr.

Samtidig fik jeg at vide, at min nyoprettede stilling som Controller ikke blev til noget alligevel, så jeg skulle også ud at kigge efter et nyt job. Heldigvis blev jeg fritstillet, så jeg havde god tid til at komme mig, og kunne vente med at kigge efter en ny stilling til efter sommerferien.

Allerede 10 dage efter var jeg på hometraineren for første gang. Jeg skulle bare lige prøve om jeg kunne. Det kunne jeg godt. Det var nogle meget korte ture i starten, men efter et par måneder begyndte jeg at kunne træne rimelig seriøs igen.

Da jeg fik halskraven af havde jeg en fantastik lyst til at komme udenfor at træne, efter at have siddet på hometraineren hele tiden mens vi havde den varmeste sommer i mands minde.

Så det blev til 57 timer på cyklen i juli, og jeg følte at jeg var i OK form til at kunne køre løb igen, og måske endda nå at kæmpe om points i nogle af de sidste løb i september.

Jeg startede med gadeløb i Esbjerg, hvor jeg sad med i feltet i godt halvdelen af løbet.

Herefter kørte jeg i Århus hvor jeg fik en kæmpe lussing. Jeg bliver sat på 1. omgang og bliver nr. 25, hele 25 min efter vinderen.

Så stod den på løb i Hedensted, hvor jeg sidder fint med i feltet, men desværre punkterer.

Dagen efter kommer jeg med feltet hjem i Brædstrup, og skal egentlig køre leadout for min holdkammerat Kim, men det får vi fucket op, og det ender med at ingen af os kommer frem til slut. Jeg bliver nr. 20.

 

I Kolding kommer jeg igen med feltet hjem. Dog på yderste mandat, og det bliver igen til en placering et stykke fra points. Denne gang som nr. 23.

 

Ugen efter i Hobro kommer jeg med i et ret decimeret felt, hvor der er points til næsten alle, og her føler jeg at jeg har en chance, men så punkterer jeg på sidste omgang. Det var jeg sku’ lidt træt af.

 

Så var det Horsens. Her bliver jeg sat på 2. omgang, og kører lang tid alene, men bliver indhentet af en lille gruppe. Gruppen bliver splittet og jeg kommer med forrest, hvor vi til sidst er 4 mand der kommer hjem og kører om den sidste pointgivende placering, men jeg bliver kun nr. 3 i spurten og nr. 13 samlet.

 

Jeg følte efterhånden at jeg var ved at nærme mig points, så jeg var opsat på at det skulle lykkedes i sæsonens to sidste løb i hhv. Tønder og Sønderborg.

 

I Tønder kommer jeg fint med, da det hele bliver splittet i sidevinden på diget, og jeg kommer frem til fronten, hvor alle er sikret points hvis vi holder hjem. Desværre bliver vi indhentet af 2. gruppe, og på 2. omgang i sidevinden dør jeg lidt og kommer til at sidde i en gruppe lidt efter de forreste. Da jeg ikke ser det som sandsynligt, at vi kan komme op igen, udgår jeg for at spare kræfter til dagen efter.

 

I sønderborg slutter sæsonen på en måde, der er meget symptomatisk for min 2018 sæson. Jeg styrter under opvarmning og er ret groggy, hvorfor jeg vælger ikke at stille til start.

 

Udover stress og en brækket nakke, har jeg hele året døjet med smerter i skulderen, der har gjort, at jeg stort set ikke har kunnet træne min spurt, hvilket har gjort at mit antrit har været virkelig dårligt. Dette har selvfølgelig hæmmet mig meget i løbene.

 

Så alt i alt en sæson der bare skal glemmes hurtigst muligt, så jeg kan komme videre, og se om ikke jeg har lidt mere held i sprøjten i 2019. Jeg synes efterhånden, at jeg har fortjent en sæson uden større uheld.

 

Efter sæsonstarten satte jeg træningsmængden meget ned i 2-3 uger, hvorefter jeg begyndte op igen, og i november og december har jeg fået trænet rigtig godt, som denne tabel og graf også viser:

 

 

 

Jeg har stadig problemer med min skulder, men på det seneste er det blevet bedre, og jeg er så småt begyndt at kunne træne nogle få spurter i ny og næ.

Mine watt er også ok på nuværende tidspunkt. Både 1 min på 566 w og 5 min på 350 w er jeg godt tilfreds med, og efter en del god træning her mellem jul og nytår, har jeg også på fornemmelsen at min FTP har rykket sig lidt i forhold til sidste test:

 

 

Mit største problem udover mine skulder-problemer er helt klart min vægt. Jeg havde en forventning om at jeg kunne holde mig på 78 kg pr. 1. januar, men vægten siger nu 80 kg, og den skulle gerne ned på 74 kg til sæsonstart. Ikke umuligt, men det bliver hårdt arbejde.

 

Jeg fik nyt job som Controller lige da sæsonen sluttede, hvilket passede perfekt. Starten har været lidt hård, da jeg lige skal vænne mig til en helt anden virksomhedstype, en masse nye systemer og programmer, samt det faktum, at fra at være ham der vidste mest om virksomhedens processer, er jeg nu ham der ved mindst. Men det kommer langsomt, og er jo helt normalt, når man skifter job efter så lang tid samme sted.

 

 

Team Give Elementer

Vores elite hold ”Team Give Elementer” som vi startede op i 2018, fik en rigtig god start og til næste sæson har vi fået endnu flere ryttere. Jeg er stadig tilknyttet holdet, hvor jeg hovedsageligt hjælper rytterne med træningsprogrammer. I år laver jeg ikke programmer for samtlige ryttere, men kun ca. halvdelen af dem.

 

Vi har pt. præsenteret 8 ryttere på vores facebookside https://www.facebook.com/givecykelklub , og på vores hjemmeside http://www.givecykelklub.dk/ (se under licens/team Give Elementer). Herudover kommer der mindst 2 mere inden så længe.

Det er fedt at vi nu er så mange licensryttere i Give, men også lidt hårdt for en gammel mand som mig, at følge med de unge ryttere. For niveauet er også lige hævet en tand i forhold til sidste år. Det bliver virkelig spændende at se hvordan de enkelte ryttere klarer sig. Jeg har en fornemmelse af at vi nok skal se Give ryttere dominere i de fleste senior klasser, og så bliver vi også repræsenteret i A-klassen fra sæsonstart, hvilket er noget helt nyt.

Vi har allerede haft den første træningssamling her i december, og vi har 2 mere samt en træningslejr i Calpe inden sæsonstart. Jeg skal igen med til Calpe, hvilket jeg ser meget frem til – forhåbentlig er jeg en del kg lettere på det tidspunkt.

 

 

Mål for 2019

Mit overordnede mål for 2019 er at jeg gennem hele sæsonen er stærk nok til at køre med i den bedste halvdel i D-feltet, så jeg kan kæmpe om points i stort set hver eneste løb.

Jeg vil gerne køre en placering hjem der giver mere end 2 points. Dvs. en top-6 placering. Herudover vil jeg gerne have mindst 20 points i hele sæsonen.

 

For at opnå dette, vil jeg gerne have en CTL på 90-100, og kunne køre følgende ved sæsonstart:

20 min: 315 watt

5 min: 375 watt

1 min: 600 watt

5 sek: 1100 watt

 

Dvs. at jeg skal forbedre mig 6-8% i forhold til mit nuværende niveau, og det mener jeg er realistisk, hvis jeg kan træne ca. 40-50 timer pr. mdr. og altså små 3000 TSS pr. mdr.

Jeg træner næsten altid både lørdag og søndag. Her får jeg gerne kørt 5-6 timer i alt. Normalt sammen med eliterytterne om lørdagen og sammen med Jacob om søndagen. Om onsdagen går jeg til noget styrke/fitness træning + kører en time på hometrainer efterfølgende. Tirsdag og torsdag står den på enten hometrainer eller kørsel til/fra arbejde (40 km hver vej). Det afhænger lidt af vejret hvor tit jeg kører til/fra arbejde. Ca. hver 3 uge springer jeg så mindst et træningspas over for at få restitueret godt.

 

Turen til Calpe et par uger før sæsonstart skulle så gerne give et lille boost, så jeg er helt klar, når sæsonen starter d. 31. marts i Rødekro.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply