Robert Kvistgaard

Løbsrapport Randers Bike Week 2022 – Robert Kvistgaard

 

Efter forårssæsonen sluttede, har jeg døjet med en knæskade, der har påvirket min træning rigtig meget henover sommeren.

Fra at være topmotiveret til at få trænet rigtig hårdt og få tabt et par km i juli, faldt motivationen en del, og selvom det trods alt blev til en del timer på landevejen, var det med forholdsvis lav intensitet, og i stedet for at drømme om sejr, og oprykning til Master B, var håbet blot at holde formen nogenlunde, og så være i stand til at køre løb igen. Hvis ikke i august, så de sidste løb i september.

Jeg havde ikke den store tro på, at det ville gå godt, da vi var i Italien og køre i bjerge. Jeg tog det med ro de første dage, og kørte lav zone 3 på stigningerne. Det gik dog rimelig godt, og de sidste dage gav jeg den lidt mere gas. Til gengæld gav jeg den max gas med usund mad, og tog 2 kg på, så jeg vejede 79 kg da jeg kom hjem. Jeg nåede dog at tabe de 2 kg igen i løbet af et par uger.

En uge før Randers Bike Week prøvede jeg for første gang i over en måned at køre nogle hårde zone 5 intervaller, og det gik rimelig godt. Der var stadig lidt ømhed i knæet dagen efter de halvhårde træningspas, men jeg besluttede mig for, at jeg ville køre Randers Bike Week, og så måtte jeg vurdere om jeg om jeg kunne køre alle 4 etaper.

 

 

1. etape

Vi er i år ikke så mange til start. Kun 20 mand, hvilket jeg dog synes er fantastisk. Så kan der sikkert blive lidt rigtigt cykelløb i modsætning til mange af de sidste løb i forårssæsonen med 60-70 mand, hvor der bare blev holdt højt tempo hele vejen, som var det et motionsløb. Der er points til top-7 samlet og til top-5 på hver etape.

Vi starter igen i år med en 10 km lang enkeltstart, på 2 omgange, med en lille bakke midt på ruten.

Jeg plejer at køre med bøjler på styret, men da jeg nu har fået et aerostyr på min Cervelo, kan jeg ikke sætte bøjler på. Med en del på enkeltstartscykler, vil det være svært at gøre sig gældende.

Jeg har derfor ikke de store forventninger til resultatet. Sandsynligvis vil jeg slutte som nr. 10-15. Kan jeg komme under min tid fra sidste år på omkring de 17 min vil det være meget fint.

Efter at have været i Randers hele dagen, da Jacob skulle starte tidligt, blev det endelig min tur. Vejret har været super godt, men lige da jeg sætter mig op på cyklen og går i gang med opvarmningen står det ned i stænger! Det bliver altså på våde veje. Der er kun 3 sving på omgangen. Dvs. 6 i alt. Det første af dem kan godt være lidt drilsk.

Rytteren der skal starte 30 sek. før møder ikke op til start, og jeg har derfor ikke rigtig nogen at køre efter. Jeg ved dog at en af feltets stærkeste ryttere Søren Rix fra Randers starter lige bag mig. Han er også på almindelig cykel. Så jeg forventer at blive overhalet ret hurtigt.

Jeg har en ide om at jeg skal holde mig på ca. 280 w om til bakken efter 2 km og så køre omkring 350 w på bakken. Herefter få den godt op i fart, og så holde igen på nedkørslen med 260-270 w. Kan jeg holde 290 w NP er jeg godt tilfreds.

Jeg starter, og med det samme ryger min kæde ned på den lille klinge! Jeg prøver at skifte op, men først i 3 forsøg lykkede det. Pis også! Jeg har nok allerede tabt 5 sek. Jeg får dog gang i cyklen og føler, at jeg flyver derudaf. Efter et min kigger jeg på wattmåleren og ser at jeg kører 320 w, så jeg sætter farten noget ned. Lidt efter opdager jeg dog, at jeg har kigget på min Normalized Power, da felterne på mit TT skærmbillede åbenbart står anderledes end på mit almindelige skærmbillede på min Garmin.

Min NP er nu faldet en del til 280 w, for jeg ligger kun og kører 240-250 w. Det føles også meget nemt. Så jeg må lige lidt op i fart igen. Jeg nærmer mig første sving før bakken, og allerede nu bliver jeg overhalet bagfra af Søren! Wow! Enten kører han meget stærkt, eller også kører jeg langsomt.

Men jeg har også holdt igen, så jeg prøver at hænge på ham de her ca. 25 m bagved som jeg må ligge. Det går faktisk meget godt. Jeg kan holde afstanden nogenlunde. Taber en smule, men får det indhentet igen på nedkørslen, hvor jeg lige lukker et par sek. i hver af de to sving.

Jeg ligger på ca. 295 w i NP. Men nu kommer bakken igen. Søren begynder langsomt at trække fra mig, og desuden bliver jeg igen overhalet. Denne gang af en Master B rytter, der er ude på sin 1. omgang. Jeg begynder at kunne mærke at jeg sidder og ”hopper” på cyklen, som om den er punkteret. Fandens også!  Jeg kan ikke længere følge med, men jeg holder stadig godt gang i cyklen. Pga. al vandet lapper min Garmin uden at jeg gør noget, og jeg kan derfor ikke se min NP mere. Kun for den sidste lap. Jeg får cyklen op i fart og tænker, at jeg måske ikke er punkteret alligevel, da jeg ikke ”hopper” mere.

Men det tænker jeg heller ikke mere på. Nu kører jeg bare alt det jeg kan. Ved det sidste sving er jeg ca. 20 sek. efter Søren og det holder jeg i mål, da jeg kommer ind i tiden 16.29, kun 51 sek. efter Søren, som bliver nr. 2 på etapen. Kun 1 sek. efter vinderen Jakob Larsson.

Jeg bliver nr. 10 på etapen, hvilket jeg er meget tilfreds med. Min NP bliver på 305 w, hvilket er noget mere end jeg havde regnet med. Specielt med min nye wattmåler, der viser noget mindre end de øvrige wattmålere jeg har haft.

Jeg har glemt alt om den mulige punktering, og først da jeg skal sætte cyklen på bilen, opdager jeg at bagdækket er helt fladt. Jeg har altså kørt med en siver på 2. omgang. Uden gearproblemer i starten og punkteringen er jeg ikke i tvivl om, at jeg ville have kørt mindst 15-20 sek. hurtigere og så ville jeg have været tæt på top-5.

Jeg er derfor lidt ærgerlig, men også meget glad for at formen stadig er ret god.

 

 

2. etape

Det er på 2. og 3 etape. Jeg har de bedste chancer for at lave et resultat. 2. etape er et kriterium, hvor vi skal køre 7 omgange af ca. 4 km, med en god bakke midtvejs, der er rimelig stejl de sidste 300 m.

Afslutningen er den samme som på TT ruten. En nedkørsel. Et højresving, og så nedad mod mål. I dag er der medvind ned mod mål, så det bliver med høj hastighed.

Min taktik er, at jeg vil prøve at stikke lidt efter bakken på sidste omgang, og så se om jeg kan få et lille forspring før højresvinget, som jeg vil kaste cyklen ind i med høj fart, for så tror jeg, at jeg vil blive svær at fange.

Men først skal jeg lige med fronten hjem.

Jeg sidder fint fremme den første gang på bakken, og selvom der bliver kørt stærkt, sidder jeg stadig med et lille overskud.

På 2. omgang er der bakkespurt. Jeg forsøger at holde mig i top-10 uden at køre all-out. Efter bakken er der 3 der kører væk. De bliver dog hurtigt hentet igen. Der er lidt småforsøg, men ikke noget der for alvor kommer væk. Der bliver stadig kørt stærkt på bakken, men i takt med at omgangene går, bliver jeg mere og mere sikker på, at jeg nok skal komme med hjem. Jeg har ingen holdkammerater med. Dvs. jeg har en skjult holdkammerat i Henrik Nielsen, som er sportsdirektør for vores Elite hold i Give Cykelklub. Han kører dog for Cycling West, og han forsøger et par gange at snige sig væk uden at det lykkedes rigtigt.

På de sidste par omgange bliver der kørt en lille smule sidevindskørsel. Vinden er ikke rigtig hård, men alligevel er den hård nok til at vi kommer til at sidde helt ude i højre side som perler på en snor.

Et par gange må jeg lukke nogle små huller, men det går OK.

På sidste omgang, bliver der kørt stærkt på bakken, og jeg falder ned midt i feltet. På toppen er den trukket godt ud, og der skal kæmpes hårdt for at komme op til feltet. Der er opstået et lille hul lidt foran mig, men langsom får vi lukket. Jeg er helt oppe i det røde felt, og skal lige have vejret, da jeg kommer op til feltet igen. Men det er nu jeg skal stikke! Jeg er lidt låst inde midt i, og overvejer om jeg skal lade mig falde tilbage for at komme hele vejen udenom feltet. Der går dog kun nogle få sek. så bliver der rykket og positionskampen er gået i gang. Jeg kommer frem som nr. ca. 8 i højresvinget. Desværre må jeg bremse lidt og de første 4 får et lille hul. Jeg kommer hurtigt ud i vinden og får kørt mig frem som nr. 6-7 stykker. Så kommer jeg ind på hjul af Peter Holm Nielsen, BCC, og holder hans hjul længe. Til sidst prøver jeg at går forbi, samtidig med at der kommer en Århus rytter i den anden side af vejen. Vi ligger 3 mand og kæmper om 5. pladsen, men jeg trækker det korte strå, og må nøjes med 7. pladsen.

Jeg er nogenlunde tilfreds. Havde jeg været mere fokuseret på at komme frem før svinget, havde jeg måske været med helt fremme, men først og fremmest er jeg glad for at jeg ikke har mærket noget til knæet de første 2 dage.

 

 

3. etape

Jeg er klar igen til 3. etape, og i dag skal det altså være. Ikke flere lige ved og næsten placeringer. Nu skal der altså satses 100% for en topplacering!

Vi skal køre 5 omgange a godt 12 km, på en rute med 3 bakker på, hvor den sidste, og hårdeste er bakken fra TT ruten.

Der er en del vind i dag, og to steder på rutene er der længere strækninger med sidevind. Bl.a. de sidste 2-3 km før den sidste bakke.

Vi kører, og Henrik har for alvor fået blod på tanden, og han kører solo næsten fra start. Han ligger længe med 20-30 sek. forspring, men aldrig længere væk end vi kan se ham.

 

 

 

Jeg synes ikke mine ben føles så gode i dag, men måske de bare lige skal i gang. Der bliver ikke kørt rigtigt sidevind, selvom vi nogle gange bliver trukket ud på en snor, så er tempoet ikke højere end at alle mand kan komme med. Der er bakkespurt på den sidste bakke på 1. omgang. Henrik tager den, men der bliver kørt hårdt om 2. pladsen, og kort efter spurten er der igen samling.

Der går dog ikke lang tid før Henrik ryker igen. Denne gang er de dog 2 mand. De bliver dog hentet igen. Men Henrik fortsætter med at køre alene væk, et par gange på både 3. og 4. omgang. Dog får han aldrig det helt store forspring, og der er ikke rigtig nogen der rykker op til ham. Jeg overvejer det ikke selv. Jeg synes benene er tunge, så jeg sørger egentlig bare for at komme så nemt henover bakkerne og så nemt igennem sidevinden som muligt.

Jeg synes det er meget mærkeligt, at der på sådan en hård rute med så meget sidevind ikke sker mere. De stærkeste ryttere vil så let som ingenting kunne smadre feltet i sidevinden hvis de ville. Men i dag, er jeg glad for de ikke gør det.

 

Dvs. lige indtil sidste omgang, hvor der for alvor bliver rykket op ad den 1. bakke og i den efterfølgende sidevind.

Der ryger en del ryttere fra, og jeg begynder at få det hårdt. Jeg ligger midt i feltet, og pludselig kan jeg ikke holde hjul mere. Langsomt bliver der et lille hul foran mig. Endnu en rytter falder fra foran mig. Jeg holder på og lukker langsomt til ham. Jeg fortsætter forbi. Der er ca. 50 m op til frontgruppen på ca. 8 mand. Langsomt kommer jeg nærmere. Jeg er nu alene. Men så nærmer vi os den næste bakke, og jeg kan godt fornemme hvad vej det går. Selvom jeg næsten får kontakt i bunden, er jeg helt oppe i det røde felt, og så falder jeg langsomt fra igen på bakken.

Jeg bliver overhalet af et par stykker. Jeg kommer dog godt igen og sammen med en Århus rytter jagter vi frontgruppen. Lidt efter kommer Peter fra BCC op til os, og han sætter sig frem og holder tempo. Vi er vel ca. 15-20 sek. fra frontgruppen. Kort før vi rammer det sidste sidevindsstykke bliver vi overhalet af Master B feltet. De kører sidevindræs helt ovre i højre side af vejen. Jeg råber til Peter, at han skal trække ud i vinden, så vi kan give hinanden læ. Men han bliver inde i højre side af vejen.

Vi kommer ikke rigtig tættere på. Hvis vi kunne arbejde sammen ude i vinden tror jeg vi ville have en større chance for at komme op. Vi rammer bakken, og Peter forsøger at gå forbi Master B feltet. Jeg kan lige akkurat holde hjul, mens Århus rytteren har det svært bagved.

Vi kommer ikke forbi Master B feltet, men må ned bagved igen. Dog ser det ud til at det er ved at gå i stå i frontgruppen, og langsomt kommer vi nærmere. Der er stadig side-modvind og vi ligger igen helt ude i højre side af vejen. Da vi rammer toppen kommer vi op. Jeg skal lige have vejret – lidt flashback til gårsdagens etape. Dog ikke mere, end at jeg hurtigt prøver at køre mig frem, da der igen kommer fart på. Jeg giver den alt, og kommer helt frem som nr. 3 i svinget. Den går en lille smule i stå, og i stedet for at bruge dette moment til at komme helt op på hjul af Andrew Bridgens fra Kolding, som havde fronten, så holder jeg lidt igen, for at kunne komme med svung på. Men så bliver farten øget, og jeg kommer til at ”sidde fast” ca. 4-5 m efter Andrew hele vejen ned mod målstregen. Jeg får aldrig helt læ, og langsomt dør jeg, og på de sidste 200 m bliver jeg overhalet af af flere ryttere og ender med at blive nr. 6 i spurten. Senere finder jeg så ud af, at der er 2 mand, som er kørt væk og vinder med over 1 min. Så altså kun en 8. plads.

Men trods alt mister jeg ikke tid, udover til de 2 første, og jeg ligger nu nr. 9 i den samlede stilling. Ca. 20 sek. fra 7. pladsen der giver points.

Det kunne have været meget værre, hvis der for alvor var blevet kørt sidevind tidligere.

 

 

4. etape

Så venter kongeetapen. 5 omgange af 15,6 km, med 3 bakker, hvoraf den første og sidste er de 2 hårdeste og stejleste i Randers Bike Week.

Så vidt jeg huske, er det aldrig lykkedes mig at komme med feltet hjem på denne etape, og med benene fra i går i mente, har jeg heller ikke de store forventninger i år.

Igen skal jeg vente hele dagen, da Jacob har start tidligt, og vores start er dagens sidste. Der kommer nogle byer, men for det meste holder det tørt. Der er næsten ingen vind, så på den måde er ruten så let som den kan være.

Vi starter, og igen går der ikke lang tid før Henrik kører væk sammen med en anden rytter. Jeg er kommet fint over den første stejle bakke, og føler at benene er lidt bedre i dag, så da vi henter de to udbrydere, kører jeg forbi og holder et godt tempo. Jeg ser mig tilbage. Feltet har sluppet mig. Det var bestemt ikke meningen at køre solo, men nu kan jeg måske få et lille forspring inden den næste bakke, hvor der er bakkespurt.

Jeg holder mig lige under syregrænsen, og kigger mig tilbage flere gange. Jeg øger og øger. Efter noget td kan jeg ikke se feltet mere. Jeg nærmer mig bakken. Feltet dukker op længere bagude. Jeg har måske 30-40 sek. hvis ikke mere.

Jeg kører rimelig kontrolleret op ad bakken mens jeg kigger mig tilbage. Der er en enkelt rytter på vej op til mig. Han kommer stærkt. Jeg sænker farten, så han lige akkurat henter mig på toppen. Det er Jacob Larsson, eCycle Klub Danmark. En af feltets stærkeste ryttere. Men han vil ikke arbejde sammen med mig. Jeg venter et par gange på ham, men han lader sig falde tilbage. Han var åbenbart kun interesseret i bakke-points.

Jeg kører videre, og kort efter kan jeg se 3 ryttere på vej op bagfra. Jeg sætter farten ned, så jeg er klar når de kommer. De har et lille forspring til feltet. Det er Søren Rix, Randers, Henrik Nielsen, Cycling West, og Thomas Jensen, Århus MTB.

Vi kører stærkt, og specielt Thomas kører rigtig stærkt i sine føringer når det går opad. Jeg har det hårdt på bakken op mod mål, men kommer med op. Vi har ikke mere end 10-15 sek. til feltet, på toppen af bakken, men langsomt begynder vi at øge igen. På næste bakke er jeg ved dø, da Thomas holder et meget højt tempo opad. Vi får aftalt, at køre lidt mere moderat på bakkerne og så holde et højt, jævnt tempo på det flade, og det bliver herefter lidt nemmere for mig på bakkerne.

 

 

 

Jeg fornemmer hurtigt at jeg er svageste mand. Jeg har måske også brugt lidt flere kræfter ved at ligge alene i starten. Så jeg tager lidt kortere føringer end de andre. Jeg skal bare med så lang tid som muligt, og så måske hjælpe Henrik til sejre til sidst.

Jeg begynder at tælle bakker. 11, 10, 9 bakker tilbage. Hver gang jeg kommer med over er en lille sejr. Vores forspring øges langsomt, og vi hører at vi har 1.30 min, da vi kører ud på 4. omgang. Måske kan jeg alligevel komme med hjem. Giver de op nede bagved, vil jeg måske køre i top-3 samlet, men så skal vi nok holde forspringet på de 1.30 min.

Søren er et lille minut fra førertrøjen, og har derfor mest at køre for. Han virker dog lidt træt på bakkerne. Eller også holder han bare igen. Det er i hvert fald for det meste ham og mig der sidder nede bagved på bakkerne. På nedkørslen ca. 5 km før mål på 4. omgang, giver Henrik den lidt gas, og jeg kører forbi Thomas, som har virket noget usikker nedad.

Vi får lynhurtigt et kæmpe hul på 100 m, men sætter farten ned og venter på de to andre. Men måske et lille fingerpeg om hvordan finalen skal køres på sidste omgang.

Jeg er virkelig bange for at blive sat på de næste 2 bakker, men jeg får lige akkurat slidt mig med op af den første, hvor vi får at vide, at vi har 2 min. Jeg tager kun en meget lille føring før næste bakke. Kan jeg komme med op over den, burde jeg kunne komme med til mål.

Jeg holder lidt igen i føringerne nu. Jeg tænker at Søren må give den lidt mere, da det er ham, som kører for den samlede sejr. Han tager også nogle lange føringer, men farten går langsomt lidt ned, jo tættere vi kommer mål.

På nedkørslen kører Henrik og jeg igen fra de to andre. Vi kører ikke engang vildt stærkt, men alligevel får vi et godt hul, og samtidig nærmer vi os førerbilen, hvor chaufføren må sidde og sove. Vi får virkelig meget draft nu, men i stedet for at accelerere, begynder bilen at bremse hårdt. Vi når lige at undvige, vi bremser hårdt, og kommer op på bilen på indersiden. Der bliver råbt en del, hvilket chaufføren selvfølgelig ikke kan høre. Men han vågner dog op og begynder at køre igen. Vi er nu næsten hentet, og sætter farten ned for at vente på vores to følgesvende.

Der røg den mulighed. I stedet fortsætter vi samarbejdet ind mod målbakken, der flader ud ca. 700 m før mål hvorefter der kommer 2 højresving. Det sidste 150 m før målstregen.

Min fornemmelse er at Thomas og Henrik er de to stærkeste, og det er dea også Thomas der først sætter fart på. Vi er dog stadig samlet, selvom jeg godt kan mærke at der ikke er så meget at køre med. Så rykker Søren pludselig, og han kører væk! Så havde han alligevel gemt nogle kræfter. Han får hurtigt et stort forspring. Jeg selv kæmper helt vildt for at holde hjul, men langsomt må jeg slippe, og jeg mister ca. 20 m. Da bakken flader lidt ud er jeg lige ved at komme op. Så bliver den en smule stejlere igen, og først da den flader ud igen kommer jeg akkurat op igen. Jeg ved, at jeg ikke kan slå de to andre i spurten, så jeg tænker, at jeg må angribe, og så håbe, at Thomas ikke kører efter kg, og hvis han gør, kan Henrik måske lukrere på det. Thomas lukker mig dog hurtigt ned. Jeg sætter mig ned bagerst igen. Med ca. 300 m til mål rykker jeg igen. Thomas lukker mig igen rimelig hurtigt og kører forbi mig i det sidste sving. Henrik kommer dog forbi ham inden stregen og bliver nr. 2.

Jeg er meget tilfreds med min 4. plads, da jeg var svageste mand i udbruddet.

Jeg når lige at få vejret, så kommer feltet flyvende indover stregen. Jeg føler ikke der er gået særlig lang tid. 33 sek. gik der helt nøjagtigt fra mig og ned til de første fra feltet.

Søren får med bonussekunder akkurat nok tid til at han vinder samlet. Men det er med under 1 sek. til nr. 2. Jeg selv rykker op på en 6. plads i den samlede stilling. 4. pladsen på etapen giver 2 points, og 6. pladsen giver 6 points, så jeg kommer trods alt hjem med 8 points, og en rigtig god fornemmelse frem mod de sidste løb i sæsonen.

 

Nu er der så ikke flere løb i Jylland i august. Jeg regnede med at næste løb skulle være BCC-løbet i Vrads d. 4. september, men i stedet bliver det først d. 11. september i Nyborg. Dvs. 5 uger uden licensløb. Men så er der også tid til at komme i bedre form, nu hvor knæet er begyndt at sige ja tak til hård træning igen. Så måske jeg når at komme i super form til de sidste løb – det håber jeg på.

 

En stor tak til Michelle fra CykelFoto for billeder :-).

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply